Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av panth0n
#1542744
lennarte skrev: mån 29 maj 2023, 20:39
Lucif3r skrev: mån 29 maj 2023, 17:27 Att du inte skruvade ur pinnskruvarna, då hade det ju gått lite enklare :-)
Försökte, gick inte att rubba med dubbla muttrar. Försökte aldrig med rörtången, det funkade ju ändå
Försökte när jag hade isär min 16v också... då sa det pang i en av dem, och så struntade jag i att försöka på resten :-) De verkar vara limmade från fabrik för när jag borrade ur den trasiga kom ett grönt pulver med ur gängorna.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542988
Det gick kanon att skrapa med spackelspaden på undersidan av kamboxen. Där var inga pinnskruvar.... :-D. Har planslipat grenröret i eftermiddag. Det verkar ha läckt ganska ordentligt mot topplocket, men även vid flänsen mot avgasröret. Där satt muttrarna fast ordentligt, man mot topplocket var näsran alla lösa.. :x :-( Det blir dubbla packningar vid flänsen igen, hade det för några år sedan också och det fungerade bra. Andra bilden är efter ½ timmes slipande (20 mm bred och 35 cm lång träbit) med 50 korn smärjelduk. Första bilden är efter 2 tim. med sista timmen med 150 korn.
Bilagor
IMG_20230601_210444.jpg
IMG_20230601_210444.jpg (2.24 MiB) Visad 1531 gånger
IMG_20230601_210519.jpg
IMG_20230601_210519.jpg (2.83 MiB) Visad 1531 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543064
En bild från dagens arbete. Fick förlänga draghandtaget rejält för att dra topplocks bultarna. 115° är tungt annars. Har även fått dit kamaxelhuset, ventiltryckare och kamaxlar också. Nu är det helg, på måndag är det dax för service på V60-in jag skrev om förra våren..... :-o :-D
IMG_20230602_113119_edit_454388700784310.jpg
IMG_20230602_113119_edit_454388700784310.jpg (2.52 MiB) Visad 1487 gånger
(glömde visst bilden.... :-( :-o :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1543301
En bild från idag. Bakom oljestickan ser man slangen mellan AC-kompressorn och torkfiltret. Den låg förut framför oljestickan och kabelhärvan (till vänster) och det var nästan omöjligt att komma åt fördelarlocket. Fick koppla loss och dra ut/bort hela kabelhärvan för motorrummet. Givetvis gick det sönder ett kontaktstycke (knacksensorn) så jag får åka till bilskroten i Falkenberg (Walters) och se om jag hittar något. Behöver det till tempgivaren för instrumentrt också. Det har dock varit trasigt några år.......
IMG_20230604_131636_edit_533182460038433.jpg
IMG_20230604_131636_edit_533182460038433.jpg (2.48 MiB) Visad 1463 gånger
IMG_20230604_131659_edit_533141834895731.jpg
IMG_20230604_131659_edit_533141834895731.jpg (1.47 MiB) Visad 1463 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1544426
Har tidigare i veckan lödat och med krympslang lagat och bytt några till kontakter till motorstyrningen. Har flyttat på slangen till AC-n så den ligger under fördelaren istället. Hoppas det funkar lika bra. Har idag monterat insuget och lagt alla kabelhärvor på plats igen. V60-in (se annan tråd) kommer inga delar förren onsdag (bromsok bak) så jag får lite tid med 740-in nu. Trodo har reklamerat paketet Post Nord slarvat bort. Dom skickar delar igen så dom sista delarna (kylarslangar m.m) kommer i slutet på veckan också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1544610
Monterat grenrör, främre avgasrör, ventilkåpan, m.m. Även p-boxar och kamaxelhjul. Styrrullar (ny smorda) och sträckaren. Kamremen får vänta till efter helgen, nya (förstärkta) skruven till oljepumpen ligger i det paketet som Post Nord slarvat bort. www.trodo.se har reklamerat det och skickat ordern på nytt. Även bytt olja och filter. 745-an har aldrig varit så nära syntet olja någon gång, använde oljemåttet till V60-in i förra veckan....🤔 😁😁 Det blev Biltemas 10W40 semisyntetisk "som vanligt. I morgon ska jag montera nya vattenpumpen, fördelarlock m.m. Sedan får den stå till efter helgen. Hoppas bromsoken till V60-in kommer på onsdag, hon ska iväg till helgen.....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1544866
Blev monterat vattenpump igår (se bild). Pressade upp den med en träbit och 2 träkilar. Funkade riktigt bra. Monterade sedan tillbaka strömfördelaren, det var inte lika lätt, F-n vad trångt..... 🤬 Fick montera plattan med rotorn först, sedan locket utan tändkablar och sist tändkablarna. Hoppas den startar..... Fått leverans besked på dom sista delarna (stålskruven till oljepumpen, kylarslangar) och något till. Kommer veckan efter midsommar. Veckan därefter ska vi iväg med svågern och hans sambo, i hans V70 D3 - 11. Först till Tunby (Österlen) på 60 och 70 års kalas (frugans kusiner) sedan vidare via Kalmar (kanske Öland) till svågerns jaktstuga i Västervik. Vi funderade på husbil (husvagnen är inte besiktigad) men det blev tält. I Västervik bor vi flått, men resten blir tält. Kanske något vandrarhem eller så.
IMG_20230621_092701.jpg
IMG_20230621_092701.jpg (2.37 MiB) Visad 1234 gånger
av panth0n
#1544870
Det tar sig sa pyromanen. Inte långt kvar nu ju =)

Själv bytte jag kylare på min 16v igår. Small till när jag körde och så började något vina under huven (lät ju som bilen var kompressormatad haha 8-) ). Övre kylarslanganslutningen hade gått rakt av på mitten och slangen sjunkit ned på generatorremmen. Vart fan nerslipat till slangens armering - MEN det hade inte gått hål. Mirakulöst nog så läckte det inte vid anslutningen heller (permatexat slangarna vid anslutningarna). Nåja, var 5km hemifrån med fulladdat batteri så fram med den inbyggda verktygsväskan och montera av generatorremmen.

32 år gammal originalkylare till sin ända av tjänstgöring. Blir väl att rama in den och hänga på väggen.

Som grädde på moset hade skrotens självplock ett kyl i nyskick kpl. inkl. alla slangar vilka också var i nyskick för 300:- totalt. Den volvoskroten måste ha sparat mig hundratusentals kronor på reparationer och bildelar genom tiderna. :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1544904
Jaa, ibland har man tur.
Skulle ha några kontaktstycken till motorstyrningen. Där var en 945-a, motorn borta och alla kablar klippta... 😈 Hittade ändå några kontakter så jag fick ihop vad jag skulle. 745-an börjar bli gammal, 945-an var den äldsta bilen på den skroten. Och, den var c:a 7 - 8 år nyare..... 😮
av panth0n
#1544968
Våran lokala skrot (JB) har en salig blandning av alla modeller. 2/7/940/V70gen1+2+3 är vanligast. Flera st 740 och 940 kommer ut varje vecka. Men det har också ställts ut lite duetter, amazoner och en 480es på det senaste :-D
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]