Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1534464
Tjena!
Har en 940 ABS som ska få nya bromssköldar fram. Hörde att man måste kapa biltemas bromsköld då skålen som tätar runt navet annars är för djup och har nu klippt ner till cirka 5mm runtom. Undrar om detta är korrekt gjort? Känns lite sådär faktiskt då jag inte hade någon aning om hur djup den egentligen ska vara INNAN jag började att kapa.. Någon som har mått på "skålen" och kan dela med sig? Biltemas original är närmare 1cm djup vilket som sagt ska ta i naven enligt uppgift.
#1534466
TioTusenKRBil skrev: lör 18 mar 2023, 19:13 Tjena!
Har en 940 ABS som ska få nya bromssköldar fram. Hörde att man måste kapa biltemas bromsköld då skålen som tätar runt navet annars är för djup och har nu klippt ner till cirka 5mm runtom. Undrar om detta är korrekt gjort? Känns lite sådär faktiskt då jag inte hade någon aning om hur djup den egentligen ska vara INNAN jag började att kapa.. Någon som har mått på "skålen" och kan dela med sig? Biltemas original är närmare 1cm djup vilket som sagt ska ta i naven enligt uppgift.
Tyvärr inte provat Biltemas sköldar när det finns , dessa: https://folkraceshop.se/bromsskold-volv ... 0-fram-abs som är
#1534507
Man var ju inte helt nykter och så fick man höra något om att de inte kommer passa och så blev det lite förhastat.. Ska ut och kika. Annars får man väl köpa en ny biltema och lacka om den och byta ut den klippta mot en ny. Är ju bara 200kr + lack.
#1534605
Kan ju meddela att det behövdes klippas men nästa gjordes bättre med vinkelkap. Typ 2-3mm är vad man vill ha, iaf på min bil efter att jag hammrat och filat bort all rost ner till järnet. Navet skrapar i ytterlist lite på ena sidan vilket jag antar kommer slitas ner direkt av sig själv.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]