Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
#1529205
lennarte skrev: tis 31 jan 2023, 10:07 Helicoil behöver du inte borra. Du gängar upp den trasiga gängan med Helicoils gängtapp. Den är en special, special gängtapp och passar inte någon annanstans. Den har samma stigning som original gänga men en större diameter så med "spiralen" monterad blir det samma diameter som innan. Jag tycker den är bäst (det är originalet) och jag använde det till tändstift redan i början på -70-talet. Sedan kom hylsorna, enklare men dom följer gärna med upp när man skruvar ur stiften igen
Jag har bara behövt använda det ett par gånger och då använt det tillhörande borret. Visste inte att det var ok att skippa borra och köra på med tappen direkt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1529211
Kan komma ihåg fel, det är ett tag sedan.... :x
Är där ett borr med ska du så klart borra. Men du borrar ju i så fall rakt in från det hållet skruven sitter. Där är väl inga 90°?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1529229
Helicoil/liknande brukar ju vara en "mellanstorlek", säg t ex 13.5mm för 13mm gänga. Därför brukar det följa med specifik borr/tapp för dom.
Att man borrar först är ju för att skona gängtappen, betydligt skonsammare att gänga, säg, 0.2mm/diam än 0.5mm. Det är även lättare att göra nya gängor om det inte finns några gamla gängor kvar. Har man gamla gängor kvar kan gängtappen haka fast sig i dom gamla och sabba hela skiten.

Hur troligt att ovanstående inträffar utan att borra först kan såklart diskuteras, men det är typ så tanken är iaf.
av volvorullar
#1529781
Det löste sig med tappen. Förtappen spårade in i befintlig gänga och skapade lite spån i början.
Körde gamla bulten i snittet men den gick lite halvtrögt när hälften skruvats in sen i hålet. Tog en ny bult som hade stenhård röd loctite förapplicerad. Som sten gick inte ens bort med en grov stålborste. Körde skruven i snittet då den även hade en liten skada på ett ställe. Sen gick den att skruva i med lagom motstånd utan glapp. Sitter fast igen. Får se om jag lägger
på lite egen loctite men kändes inte som om den skulle gänga upp sig själv. Det röda stenhårda som låg i gängan upplevde jag som problem
Bilagor
891BEA0E-6CA5-41C3-90EF-84BF98F031CF.jpeg
891BEA0E-6CA5-41C3-90EF-84BF98F031CF.jpeg (2.3 MiB) Visad 295 gånger

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]