Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1509115
frasse4 skrev: ons 17 aug 2022, 20:02 Nej inga lameller, när man får för stor skillnad i hastighet så låser den diffen. Det är vikter vid diffdreven på något vis. Sedan över en viss hastighet i diffen (ska motsvara runt 30 km/h) är det andra vikter som gör att den inte ska gå i. Så man kan köra i låg hastighet utan att den går i. Nackdelen är väl att det är allt eller inget så att säga. Slungdiffen på min 960 hängde med i typ 60 km/h så släppte den just som den skulle i med 2:an så då fick man helt plötsligt hjulspinn på ett hjul när den växlade. Var det kallt (typ -10) låg den dock i hela tiden så bilen hippade fram som en svetsad diff på parkeringen. Bara drygt 30000 mil på den dock Bild
I 1041 med Eaton-slung sitter det två lamellpaket.
Bild
Bild
Precis, nackdelen är att det är allt eller inget.

Tillbaka till ämnet så har jag nu lyft av axeln. Det känns som att något är fel innuti klumpen. Den beter sig absolut inte som den ska och låser lite halvdant när jag trycker ut vikterna. Gissar att det är dunket jag hör, att vikterna typ slår emot och går tillbaka, men hur det skulle orsaka smällen vet jag inte. Kanske att det låser i nån halv sekund ändå?
#1510665
Bakaxeln bytt till en lågmilad 1031. Samtliga bussningar i bakaxel samt länkarmsbussningar bytt till nya. Bättre har det klart blivit, dunkandet och rekylen händer inte vid urkoppling längre. Men kör jag t.ex. på tvåans växel och "gasar släpper gasar släpper" i snabb takt dunkar det "lite-mellan" fortfarande. Innan var det "mycket-extremt" dunkande. Kanske får kika på motorupphängningen en gång till för nu är ju alla bussningar som sagt bytta, och det känns mer som om det kommer från bilens framdel än bakdel som tidigare.
#1510692
Motorfästen och växellådsfästet kollat. Inga fel där inte. Nu börjar jag få slut på idéer då jag liksom har bytt allt jag kan tänka mig skulle kunna fela :x
Ställer jag bilen i växel och puttar fram och tillbaka på dragkroken så ser jag att bakaxeln vrider sig uppåt och nedåt, alltså medbringare (och hela axeln) böjer sig nedåt och uppåt. Ska axeln kunna göra detta med nya bussningar? Det kunde den förvisso innan jag bytte bussningarna oxå..
#1511074
Stoppade i en kamera i motorutrymmet för o se i detalj vad som händer när jag frestar med full gas - släpp, full gas - släpp... på 1an och 2ans växel vilket syns i videon. Kan inte se något onormalt.. Motorn hoppar ju som sagt inte fram och tillbaka utan kränger sig bara vad jag anser vara normalt för att plåga den på detta vis.

Hade förövrigt en 745 b230a för många år sedan där motorn i princip låg lös efter att båda kuddarna delade på sig. Den rörde sig så pass mycket att ni hade hoppat bak från skärmen av ren rädsla att bli träffad av den om jag hade filmat på samma vis. Där och då vibrerade det lite i karossen och slog lite mjukt i ratten när jag gav järnet.

Själv höll jag på att få whiplash inuti bilen när jag utförde detta test. Blir inte klok på detta alls. Man hör ju att det klickar om något i videon men det är växellådan kan jag upplysa er om. Hör samma klick om jag med avstängd motor lägger i växel o rullar bilen fram och tillbaka.
#1511090
Lucif3r skrev: sön 04 sep 2022, 19:33 Fäst en kamera under bilen som filmar bakaxeln.
Försökte mig på det men det blev för mörkt för att kunna bidra med en bra film. Ska se vad jag kan ordna imorn. Vad jag kan tyda av det lilla jag lyckas se är att när jag provocerar så niger bakaxeln ganska mycket för att sedan räta ut sig igen. Gissar att dunken jag hör är att kardan slår i balken efter stödlagret, men undrar fortfarande vad sjutton det är som rekylerar. Kan det vara att kardanen blir kortare och sedan längre när den rätar ut sig igen kanske? :-/ Sitter ju nya bussningar ipressade i rätt vinklar så undrar varför detta händer oavsett.

Rör sig alltså ganska mycket, typ 2-4cm, upp och ner i riktning enligt bild: Bild
Senast redigerad av 1 panth0n, redigerad totalt 0 gånger.
#1511140
Marlboroman skrev: sön 04 sep 2022, 22:33 Kan det vara så att din momentbrygga inte mår bra, eller bussningarna till den. Förutsatt att bussningarna i momentstagen är ok.
De mår bra. Samtliga bussningar är nybytta. Innan hade jag ett liiiitet glapp uppe i de två konsollbussningarna, men nu är det helt borta iom nya bussningar. Funderar dock på om man ska vrida momentstagsbussningarna 90* för att få ut det maximala av bussningen. Just nu sitter de som de sitter från fabrik, men har sett många bilder på lite uppskrämda 7/940 där man vrider bussningarna. Är väl nästa steg i felsökning.
#1546880
Problemet fortfarande inte löst. Sammanfattar nedan vad jag hittills bytt.
ALLT i framvagn (inkl stötdämpare, fjädrar, övre lagringar, alla leder och stag. Varenda bussning också.
ALLT i bakvagn. Varenda bussning bytt, överfall, fjädrar och stötdämpare, t.om. bakaxeln är bytt som tidigare nämnt, bromspaketet inkl. ok, dammtätningar, klossar, trummpaketet, ja allting.
Stödlager och gummi till Volvo original (fysath**vete vad dyrt, men värt att prova).
Samtliga motorkuddar+växellådskudde.
Finns ingen hardyskiva på denna kardanvariant.

Det enda jag inte bytt är växellådan (m46).
Plockade idag loss momentstagen och ruckade på kardanen upp och ner förhand. Då dunkade den ju naturligtvis i mellantvärbalken och dunket jag hör i bilen uppstod... men hur fasen gör kardanen det när momentstagen med nya bussningar håller den på plats?!

En volvo940-vetare sade när jag talade med dem att kardanen kan slå i golvet vid stödlagret. Denne måste menat mellanbalken. Inte en chans i världen att kardanen hoppar 5cm uppåt med en fräsch gummibussning tänker jag- ingen av kvinna född kan häva det. Går max röra stödlager m kardan 5mm uppåt vilket ju är konstruktionen på gummibussningen för att vibrationer ska dämpas.

Nä, får skrapa bort lite tectyl och limma dit min GoPro-kamera och se vad i helsefyr som föregår. Det ska bli ett slut på detta rekylerande dunkande. Tur jag har detta åbäke som intresse, en billig megavolvoskrot nära samt hyggliga rabatter hos denne. Skruvat, Trodo m.fl. undrar nog varför jag bygger en ny 945.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]