Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Antonsunk945
#1508933
Hej, köpte en volvo 940 med en b230fb förra veckan från ett dödsbo, så den hade för det mesta stått på gården, och rullat fram och tillbaks till Coop dom senaste 5 åren.

Tycker motorn går som den ska när jag gasar och ligger över ca 1000 varv.

Men när den går på tomgång både varm och kall hoppar den från ca 500 rpm till 7-800 rum, det är lite varierande hur mycket den hoppar, men när den väl går på tomgång så vibrerar hela bilen och växelspaken rätt mycket så det är rätt så irriterande


Har bytt luftfilter, tändstift, tändkablar, bytt 2st vakuumslangar, ställt in tomgången och ställt in gasspjällsgivaren för den var fel inställd sen innan.

Har någon nå tips på hur man fixar sånthär? Är inte jättevan när det kommer till motorer

Mvh Anton
Användarvisningsbild
av lennarte
#1508944
Antonsunk945 skrev:ställt in tomgången
Hur har du då gjort? Den går inte att justera, det sköts automatiskt med en tomgångsmotor/ventil. Angående dålig tomgång, det är säkert vakumläck från någon slang. Alternativt läck på packningen vid insugningsröret.
av Antonsunk945
#1508974
jag nöp slangen till tomgångsmotorn och justerade skruven till gasspjället så att jag låg på 500rpm, så när jag när jag öppnade upp slangen igen så hamnade den på ca 700-800 rpm, då någon verkstad hade ställt upp den så tomgången låg på ca 1200 rpm och trodde det var lösningen på den ojämna tomgången, dom sa "högre rpm=mindre ojämn tomgång" basacally haha, och efter att dom justerat skruven till gasspjället låg gasspjällsgivaren helt fel så rpmen steg till typ 2500 när man tryckte in kopplingen.

så tänkte att jag skulle försöka fixa det själv eftersom dom inte verkar ha någon koll på vad som sysslar med:D

men ja jag ska prova med startgas och se vars det kan vara läckage, tack för tipset!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1509081
Finns säkert flera sätt att få det rätt. Boken jag har säger, kall motor, avstängd. Skruva ur skruven och "dutta" på gasspjället tills du känner att det fastnar lite. Skruva in skruven och "dutta" på spjället tills du hör att skruven precis går mot stoppen. När det är precis så det nuddar stoppet så skruvar du in skruven ½ - ¾ varv och låser skruven. Du ska aldrig justera tomgången med den skruven. Den är ett stopp för att inte gasspjället ska fastna när motorn kallnar. Spjället ska vara så stängt som möjligt, tomgången styrs helt av tomgångssmotorn

@ThorHammer , Ja det ger en ok riktlinje det d&au[…]

Val av bromsskivor bak

@III , Kommer bli bra. Kört med Ate sedan 20[…]

Hej på er. Jag har beställt nya skivor […]

Elpriset

hoppas det går så snabbt, lät s&a[…]