Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1507147
Tjena!

Bilen har alltid startat på första försöket och gått mycket bra i min ägo tills det här.
Allt krångel startade när jag en dag startade bilen som vanligt. Den startade bra på första försöket som vanligt men det lät lite konstigt från motorn när den var igång. Jag tänkte inte så mycket på det och körde iväg ändå bara för att sedan upptäcka att ingen som helst elektronik funkade i bilen.

Så jag stannade till och stängde av bilen. Så märkte jag att nu funkade elektroniken igen men när jag försökte starta bilen igen så startade den inte på första försöket som vanligt och så lät det typ som att startmotorn inte orkade med. Jag lät den stå i ca 20 min och testade sedan igen då den gick igång på några försök men startmotorn lät fortfarande som sagt som om den inte orkade med. Och nu lät motorn normalt när de var igång.

Sedan dess var den fortsatt svårstartad i någon vecka, tills för några dagar sen då det tog mig cirka 10 försök att starta bilen (tog kanske 3-6 innan). Så körde jag en kort bit och sedan stannade jag och testade starta igen för att se om den gick att starta lättare när den var varm, då så var det samma de två första försöken. Sedan så bara slutade startmotorn att ge gnista totalt.
Det gick däremot att spring starta bilen.

Kan även tillägga att problemet började på en av de varmaste dagarna på sommaren och att bilen knappt hade blivit körd på senaste månaden om det gör någon skillnad

Sorry för det långa inlägget men tänkte att de var bra att få med så mycket detaljer som möjligt, All hjälp är uppskattad!
#1507198
Goddagens! Med tanke på felen du beskriver hade jag testa byta batteriet. Oftast är det dåligt med kräm i batteriet när startmotorn går "trögt". Vilket resulterar i att det tar längre tid att få igång kärran. Har du tillgång till multimeter är det bara att du mäter och kollar, får du igång bilen så kan du ju såklart mäta och kolla vad generatorn laddar också för att se att den presterar inom ramen.
#1507403
salamiikorven skrev: tis 02 aug 2022, 14:15 Goddagens! Med tanke på felen du beskriver hade jag testa byta batteriet. Oftast är det dåligt med kräm i batteriet när startmotorn går "trögt". Vilket resulterar i att det tar längre tid att få igång kärran. Har du tillgång till multimeter är det bara att du mäter och kollar, får du igång bilen så kan du ju såklart mäta och kolla vad generatorn laddar också för att se att den presterar inom ramen.
Nu har jag mätt spänningen på batteriet och det blev cirka 13 volt och jag testade även att använda startkablar från en annan bil för att starta den och det gick inte heller, så jag antar att jag nu kan utesluta att det är något fel med batteriet.
#1507448
Gamla batterier kan bete sig konstigt. Börja med att ta bort kabelskorna och gör noga rent, fetta och dra fast ordentligt. Ladda batteriet minst ett dygn, mät sedan V några timmar efter laddaren är bortkopplad 13V indexerar på något fel på battetiet omkring 12,5V bör det vara. En generell regel, om batteriet krånglar och är äldre än typ 4 - 5 år så byt det. Det är svårt att starta en bil med kasst batteri med "vanliga" startkablar. Möjligtvis om man kopplar ihop båda bilarna och startar den "friska" bilen och låter den gå med lite över tomgång i 5 - 10 minuter innan du försöker starta. Eller använder startkablar med minst 35 mm² (själv har jag 70 mm² kablar).
#1507993
sturestrumpa skrev:Problemet är löst! Det visade sig att startmotorn hade gått igång under färden så den vart helt slutkörd.
Byt då tändlåset innan det händer igen.... 😱

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]