Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1503903
Det är skillnad på fläkt och fläkt... viscofläkten på rödblockarna är rätt snälla typer, men andra viscofläktar som t ex ofta sitter på V8or och andra amerikanska varianter kan sno bra mycket effekt.
Likaså är ju inte en elfläkt "gratis" heller, det blir en rejäl belastning när den slår igång.
#1503918
Lucif3r skrev:Likaså är ju inte en elfläkt "gratis" heller, det blir en rejäl belastning när den slår igång.
Så är det, en växelströmsgenerator går väldigt tungt när den laddar.
Om ni varit på museet Malmöhus i Malmö så står där en gammaldags (60-tal) motionscykel med en växelströmsgenerator (Volvo 140 55A??) istället för broms. När du trampar så går det väldigt lätt. Sedan kan du tända 1 st 55W halogen extraljus och det trögar ordentligt. Sedan om du orkar kan du tända till och det är en ordentlig backe. När du tänder det 3-dje blir det nästan tvärstopp, jag orkade inte hålla alla 3 tända.
#1503973
På min 940 är det inte ofta fläkten går igång. Står man på tomgång eller sitter i kö kan den gå på lågfart ett par sekunder i taget om det är varmt ute, men inte mycket mer än så. Den hörs ganska tydligt när den hoppar igång.

Sen går den ju mer eller mindre kontinuerligt med AC:n igång, men det är ju en annan femma.
#1504083
Jag har ju köpt nya spridare från Kina som jag skrev om i inledningen, så jag satt och funderade på att kanske byta bränsletrycksregulatorn när jag ändå är där och pillar, en sån kan väl inte kosta så många kronor, det är ju bara en burk med ett memran i, typ.
Kollade på nätet och oj vad fel jag hade då, 2100 spänn, och det verkar bara finnas Bosch, vände mig till min polare Amazon.se och hittade en för en dryg femhundring, blev glad ända tills jag såg fraktkostnaden, 345 spänn, förvisso mindre än halva priset mot de andra, men ändå för dyrt tyckte jag. Hittade till slut en för 65 dollar inklusive tax från Amazon.com, om det innebär att jag slipper tull eller inte får vi väl se. Otroliga överpriser för en plåtbit med ett membran.
Det fanns faktiskt två ännu billigare på Ebay, men den från Amazon är skickad av Amazon, och av erfarenhet vet jag att det innebär en bekymmersfri transport.
#1504089
Jag köpte min justerbara här
https://www.misab.se
Jag köpte en justerbar för jag kör (normalt) på etanol. Köpte denna.
https://www.misab.se/mobil/artikel.php? ... or&id=1010
Nackdelen är att man måste ha en manometer för att ställa rätt tryck.
#1504097
TS: Intressant och kul med en hobby :) Undrar över om det är en hobby eller enbart för att ekonomin, när tror du att du går med vinst på det du lagt in och vad har det kostat hittills? :-)
#1504145
lennarte skrev:Jag köpte min justerbara här
https://www.misab.se
Jag köpte en justerbar för jag kör (normalt) på etanol. Köpte denna.
https://www.misab.se/mobil/artikel.php? ... or&id=1010
Nackdelen är att man måste ha en manometer för att ställa rätt tryck.
Intressant, man kanske skulle köpa på sig en sån inför framtiden, nu när de är på rea.
Jag tittade lite på det där med att köra på etanol, men enligt mina, mycket snabba och förmodligen bristfälliga, beräkningar så skulle det gå på ett ut, visserligen är priset lägre, men å andra sidan kommer du inte lika långt, så i slutändan är det ingen vinst. eller har jag fel, du som kör på etanol, är det en vinst i praktiken?

När det var nytt med etanol så var den ju mycket billigare, även i förhållande till bensin, och då tankade jag ca 30% etanol i min SAAB 900 som jag hade då, där ungefär gick gränsen innan den började hacka.
En gång tankade jag enbart etanol för att se hur den gick, det funkade ganska bra, men man fick ha lite framförhållning vid rödljusen och gasa upp lite innan det slog om, annars hackade den för mycket vid start.
#1504146
Micce1980 skrev:TS: Intressant och kul med en hobby :) Undrar över om det är en hobby eller enbart för att ekonomin, när tror du att du går med vinst på det du lagt in och vad har det kostat hittills? :-)
Tja, det är väl lite av varje, nästan allt jag gjort är ju sånt som skall göras i vilket fall som helst vid normalt underhåll eller reparation så jag ser inte det som en extra kostnad, hur mycket det kostat totalt har jag inte antecknat, men glykol och oljor kommer från Biltema, oljefilter från Volvo, termostat och bränslefilter minns jag inte var jag köpte, men det var normalt pris på grejerna.
Det enda jag köpt specifikt för att sänka bränsleförbrukningen är E3 tändstiften och lmm:en och kanske spridarna, de som sitter i har ju suttit där ganska länge och kan behöva en rengöring, om de är delvis igensatta så kommer ett byte med automatik betyda bättre bränsleförbrukning, även om jag väl främst gör bytet för att de är gamla.
Tändstiften räknar jag med sparar mig ca 55 kronor per tankning, så de har snart betalt sig. Om lmm:en gör någon skillnad på bränsleförbrukningen återstår att se.
Däremot så känns bilen bättre på det där odefinierbara sättet som man inte riktigt kan sätta fingret på, lite piggare och överlag mer smooth om du förstår vad jag menar.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]