Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1475659
Tjena tjena alla volvo älskare, det var såhär att idag skulle jag till besiktningen och hade ett bränsleläckage vid tanken så valde att försöka tanka så lite som möjligt för att förhindra yttligare läckage. Jag kommer ut från besiktningen ska till närmsta mack men hinner inte. Bilen dör först en gång och jag misstänker att det kanske bara var jag som inte kunde växla, men så var inte fallet. den starade efter typ 2 försök och sen gick den 10 meter till sen var det "TVÄRSTOPP"

Jag har brottom till skolan så jag hoppar på närmsta buss så den får stå utan bensin i 2 grader i cirka 1 timme sen fyller jag på 4 liter som jag hade i en dunk men får den att starta relativt fort men den dör efter cirka 30 sekunder även ifall man körde eller om man stog still på tomgång. Den går att starta direkt efter men det är som att någon bara drar av tändningen med nyckeln. Har nu haft detta problem ända från kl 13:00 och har försökt lufta systemet samt lyssnar på bränslepumparna osv. Har även fyllt på 15 liter bensin till vid dessa tillfällen.

Känns däremot som jag börjar köra fast. Ska byta bränslefilter imorgon för hörde att det tydligen kunde komma ganska mycket skit in ifall man verklingen kör helt slut på soppan. Har detta händ någon och finns det nått som ni skulle rekommendera att testa?

Har säkert glömt något men skriv ifall det finns några oklarheter.
Mvh Ospärrat

Redigerat: Hittade en video som ungefär beskriver problemet -
- Det ända som skiljer är att min dör nästan direkt och inte står o små dör.
#1475739
För det första, 4l är alldeles för lite. Pumpen kommer bara suga luft och skit. För det andra har du garanterat jäkligt mycket luft i systemet nu, och troligen ett rätt igensatt bränslefilter. Och i den här årstiden har du nu säkerligen massvis med kondens i tanken också.
Fick soppatorsk på min förra 945a en gång, den tvärvägrade att starta trots en 10l dunk påfyllnad. Efter mycket luftning hostade den igång men gick som 3 lass skit. Böt bränslefiltret och den gick bättre, men det tog bra jäkla lång tid innan den gick lika bra som innan soppatorsken.
#1476037
ospärrat skrev:tror du att det kan vara pumpen som har tagit stryk eller?
Om du kopplar loss returslangen på BTR-en och sätter en slang till en typ PET-flaska ska du med startmotorn igång få ut 2 - 3 dl på några sek.
#1476305
lennarte skrev:
ospärrat skrev:tror du att det kan vara pumpen som har tagit stryk eller?
Om du kopplar loss returslangen på BTR-en och sätter en slang till en typ PET-flaska ska du med startmotorn igång få ut 2 - 3 dl på några sek.
Testade detta idag och jag fick ut cirka 1 dl max, är det för lite tryck eller vad är problemet skulle du gissa på?
#1476332
Bör komma minst 2 dl vid tändningspåslag, pumparna ska då gå 3 sek. Men kolla då först att tankpumpen verkligen fungerar. Ta loss slangen bakom huvudpumpen och stoppa i flaskan och ta bort elanslutningen på huvudpumpen. Det ska komma bränsle utan luftbubblor, dock inte alls lika mycket och mycket lågt tryck
#1476429
lennarte skrev:Bör komma minst 2 dl vid tändningspåslag, pumparna ska då gå 3 sek. Men kolla då först att tankpumpen verkligen fungerar. Ta loss slangen bakom huvudpumpen och stoppa i flaskan och ta bort elanslutningen på huvudpumpen. Det ska komma bränsle utan luftbubblor, dock inte alls lika mycket och mycket lågt tryck
Har en 88a och om jag förstått rätt ska pumparna inte gå när bara tändningen sätts på, Ska jag bara köra med startmotorn då eller?
#1476486
lennarte skrev:Japp
Det finns ingen sanning om vilka modeller som som har "3 sek" och vilka som inte har. Jag har det inte, men vet ingen annan som har samma som mig.
Ok, satt en stund igår och läste och såg att det verkade som att folk hade haft problem med hallgivaren och haft ungefär samma problem som mig, är det värt o testa du som kanske vet lite mer om just sådana grejer.
#1476529
Just 1988 fans 2 olika modeller av B230F. Dessutom fans B230A, B230K och B230E.
B230F kom (i Sverige) till -87 års modell med insprutning LH2.2 och tändsystem EZ-118K (Hallgivare) och katalysator. Andra generationen LH (2.4) kom redan i april -88 med 740GLT med B234F motorn (16V motor) och från -89 års modell på alla B230F. Sedan blir det svårt, för bilar sålda och registrerade före 1989-01-01 kallas -88B. Dessa är undantagna 1989 års strängare avgasregler, men måste ha katalysator.
Så det är bra att veta exakt viken motor och vilket styrsystem det är. I synnerhet när det är -88 års modell det gäller när det är problem med motorn.

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]