Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1470994
Har sedan i våras haft problem med min M46 växellåda (c:a 36000 mil) Tidigt i somras började 5-te växeln hoppa ur-i-ur-i-ur i hastighet över c:a 140 km/tim. Även om jag saktade ner så fortsatte den så det var bara att koppla ur den. Sedan nästa gång jag körde funkade den igen tills jag efter någon mil på motorvägen vid omkörning var samma igen. Kört hela sommaren och hösten med felet och det har gått längre och längre ner i hastighet. Till sist funkade det bara någon km i 70 km/tim. Fick för mig att det kanske var för lite olja i växellådan. För c:a 3 veckor sedan bockade jag bilen för genomgång/smörjning av bromsar/handbroms och byta till vinterdäck. Köpte hem 3 l ATF Typ F/G och tappade ur oljan, där var mer än 2 l i den. Tog även bort luckan och tvättade rent båda filtren. När jag sedan provkörde var det samma sim innan.... :mad: :P Men, redan dagen efter var det bättre och det har blivit bättre och bättre. Pendlar till dottern (c:a 6 mil ToR) någon gång i veckan och idag kunde jag köra 130/140 km/tim igen. Frågan är om det är slitet i pump och/eller tryck regulatorn så felet kommer tillbaka när oljan blir mer "inkörd". Detta får framtiden utvisa, det verkar funka som det ska nu i alla fall. Håller tummarna...... Någon som har någon idé??
av rd350
#1471050
Rycker den eller "slirar" i och ur? Slirar den så är nog tätningarna runt hydralkovarna slut. Tror du har den nya typen av kolvar på din bil där det räcker med att byta tätningar, annars bytar man kolvarna också. Tror de nya kom runt 88 nångång.
#1471053
rd350 skrev:Rycker den eller "slirar" i och ur?
Den "rycker", precis som om man växlar med knappen utan frikoppla. Väldigt "distinkt", nästan som glappkontakt. Reläet är inte så gammalt, och hade det varit glapp hade det inte blivit så mycket bättre genom oljebyte. Fundera på om det kan vara något med solenoiden. Ska byta olja in gång till, till våren när jag byter till vinterdäck utan dubb..... :oops: :-o :-o
#1471310
Den hoppade ur-i några gånger idag, vid omkring 80-85 km/tim. Men funkade på motorvägen, får kolla närmare på kablaget på/vid växellådan. Kom på att det var ordentligt ärgat vi kontaktstycket vid spaken. Hade ner och gjorde rent och ny krympslang när jag bytte växellåda för 6 - 8 år sedan. Kommer inte ihåg om det var kontaktstycket till växellådan eller det som går upp i mittkonsollen. Får höra med några skrotar om dom sparar på sådant. Vet ej hur långt fram i tiden det sitter samma, men äldre än -88B har andra kontakter och glvare på lådan. Så det kanske passar fram till M90 kom (omkring -95?)

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]