- mån 25 okt 2021, 17:10
#1470994
Har sedan i våras haft problem med min M46 växellåda (c:a 36000 mil) Tidigt i somras började 5-te växeln hoppa ur-i-ur-i-ur i hastighet över c:a 140 km/tim. Även om jag saktade ner så fortsatte den så det var bara att koppla ur den. Sedan nästa gång jag körde funkade den igen tills jag efter någon mil på motorvägen vid omkörning var samma igen. Kört hela sommaren och hösten med felet och det har gått längre och längre ner i hastighet. Till sist funkade det bara någon km i 70 km/tim. Fick för mig att det kanske var för lite olja i växellådan. För c:a 3 veckor sedan bockade jag bilen för genomgång/smörjning av bromsar/handbroms och byta till vinterdäck. Köpte hem 3 l ATF Typ F/G och tappade ur oljan, där var mer än 2 l i den. Tog även bort luckan och tvättade rent båda filtren. När jag sedan provkörde var det samma sim innan.... Men, redan dagen efter var det bättre och det har blivit bättre och bättre. Pendlar till dottern (c:a 6 mil ToR) någon gång i veckan och idag kunde jag köra 130/140 km/tim igen. Frågan är om det är slitet i pump och/eller tryck regulatorn så felet kommer tillbaka när oljan blir mer "inkörd". Detta får framtiden utvisa, det verkar funka som det ska nu i alla fall. Håller tummarna...... Någon som har någon idé??
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V