Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Helikoptersnöre
#1470743
Hej! Har tänkt ta tag i ett läckage från od lådan.
Har rivit ner balken och kardan idag men jag kan inte för mitt liv se exakt varifrån det läcker.
Som det ser ut så är det antingen packningen för sumpen, o-ringen vid solenoiden eller minst troligt packningen mot lådan. Tänkte byta packningen vid sumpen i vilket fall och o-ringen och jag har två frågor.
1. Hur sjutton får man loss solenoiden? Är det bara ta i med en fast nyckel? Ser ut att vara 24 eller 25.
2. Kan man riva ner od med lådan sittande kvar på bilen? Trångt satan på övre bultarna men det borde gå eller?

Vore ytterst tacksam för svar.
av rd350
#1470797
Overdriven får du av genom att skruva av muttrarna med 7/16 fattning, man brukar använda en kapad nyckel. Två av dessa muttrar med bricka ligger det plasttätningar under, memorera vilka när du plockar av. Överväxeln kan greppa lite på axeln när du drar av den men brukar släppa. Solenoiden kommer jag ej ihåg men visst är den bara ditskruvad med en troligtvis 1' fattning eller möjligtvis 24mm?
av Helikoptersnöre
#1470803
rd350 skrev: sön 24 okt 2021, 08:09 Overdriven får du av genom att skruva av muttrarna med 7/16 fattning, man brukar använda en kapad nyckel. Två av dessa muttrar med bricka ligger det plasttätningar under, memorera vilka när du plockar av. Överväxeln kan greppa lite på axeln när du drar av den men brukar släppa. Solenoiden kommer jag ej ihåg men visst är den bara ditskruvad med en troligtvis 1' fattning eller möjligtvis 24mm?
Stämmer att det var 1”. Tack för tipset om plasttätningarna.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]