Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1470622
Jag har kört dubbfritt av bästa sort (Continental VikingContact) på min 960 i alla år och aldrig, aldrig haft några som helst problem på vintrarna, trots bakhjulsdrift, automat och över 200 hästar. Bor i södra Norrland och kör mycket norrut, ett par tusen mil om året. Enda gångerna jag fått ta det lite lugnare än de med dubbdäck är vid typ underkylt regn och ishalka.

Nu har iofs min bil ABS och diffbroms, men så enormt mycket tror jag inte att det gör. Jämför man dessa kvalitets-dubbfria mot billiga dubbdäck är det inte snack om vilka som funkar bäst (har prövat lite annat på min andra bil). Man slipper dessutom oljudet från dubbarna och kan åka ner till Europa utan att behöva fundera över att byta däck vid gränsen om man så vill.
#1470723
bönan skrev:Enda gångerna jag fått ta det lite lugnare än de med dubbdäck är vid typ underkylt regn och ishalka.
Det är just sådant väder vi har här nere (södra Västkusten). Torrt och fint, också plötsligt ishalka med "svartis" (den syns inte.... :x :x) Därför har jag dubbdäck fast det är barmark 95% av tiden
#1470917
Gd aftn'
Många bra inlägg och värdefull empirism.

Känns som att det lutar åt dubbat. Det är som en del påtalat svartisen som är förrädisk. Synd o komma åkandes längs Vätterns Östra strand, E4, en tidig morgon (0500) i januari, - 10 grader C innan saltbilen har varit ute. Min kära Nancy skulle bli ledsen över repor i sitt hölje :)

//- amme

//-amme
av bönan
#1471186
lennarte skrev: lör 23 okt 2021, 16:07
bönan skrev:Enda gångerna jag fått ta det lite lugnare än de med dubbdäck är vid typ underkylt regn och ishalka.
Det är just sådant väder vi har här nere (södra Västkusten). Torrt och fint, också plötsligt ishalka med "svartis" (den syns inte.... :x :x) Därför har jag dubbdäck fast det är barmark 95% av tiden
Det kan jag absolut tänka mig, själv bor jag i södra Norrland så här är det väldigt sällan det blir sånt väder.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]