Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1470293
Skall köpa nya vinterdäck till 740n
I familjen finns en XC70 så 740 måste inte köras när man vet att vädret blir vintrigt och busigt.
Dock använder jag bilen rätt mycket att pendla mellan Dalsland och jobbet i Norrköping under sen höst och tidig vår samt under vintern när det inte är mycket snö.

Skulle man våga att köra på nordiska dubbfria eller bör jag fortsätta med dubb. Tänker självfallet köpa premiumdäck.

Bilen har M47, ingen ABS och standard B230F.

Tacksam för erfarenheter från er.

//-amme
av KalleJ
#1470295
Dubbdäck är att föredra på bilar utan abs och antisladd. Men de klart inte säkert de blir riktig vinter.

Jag hade nog köpt prisvärda dubbdäck. Men det beror ju om den kan stå när det är dåligt väglag.
av rd350
#1470329
På 740 är det dubb som gäller.... Speciellt om det är en 744 som är väldigt lätt där bak. Själv föredrar jag 165/80-15 men där finns inga märkesdäck att tlllgå och det blir ganska vingligt över 90 km/h. 185/65-15 med dubb funkar nog bäst.
#1470332
Jag kör dubbat på på min 745-a 185/65x15 Nankang ICE ACTIVA SW-8. Har ABS, funkar bra till till bra pris 6-700 kr. Kör på andra omgången nu på Volvon och köpt 3 omgångar till frugans numera sålda VW Passat 1,8T -04 under c:a 10 år. Har Passatens vinterhjul kvar (195/65x15, 2 år gamla), ska lägga dom på Volvon om några år. Har hennes gamla "urdubbade" vinterdäck bak på Volvon som sommardäck (c:a 5 mm kvar), hastighetsmätaren visar rätt med dessa däck :-D :-D
av KalleJ
#1470385
@Lucif3r, Har inte så mycket med framkomligheten och bakhjulsdrift att göra. Mer generellt om man inte har ABS och antisladd så är de lite säkrare med dubbdäck. Men det är ju ingen lag som är skriven i sten.
Lätt att få sladd om man bromsar över asfalt med isfläckar utan abs och dubbfria däck t.ex. Har man då ingen antisladd heller så är de kanske inte alltid lätt att ta sig ur den sladden.
av KalleJ
#1470401
Lucif3r skrev:Jag har kört odubbat i alla år, och kommer så fortsätta göra, oavsett vilken ände bilen har drivit i. Aldrig hamnat i någon situation där dubbat skulle varit bättre än odubbat.
Helt säker på det?
Har du alltid kört på dubbfritt har du ju inget att jämföra med. Dubbdäck har utvecklats de med :-)
av KalleJ
#1470405
Ja, du får köra på vilka däck du vill.
Vill bara poängtera att dubbdäck är lite säkrare på bilar utan abs och antisladd. Sen så finns det såklart klimat och användningsområden i Sverige där det inte behövs. :-D

Var glad att en del fortfarande kör med dubbdäck, hade alla kört med dubbfritt hade snön på vägarna i många fall blivit blankpolerad och riktigt hal.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...