Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av j0hn92
#1469169
Hej!

Har en 940 -93 B230 FD som inte ger ordentligt med värme till kupén. Bilen har inte A/C
Problemet är att jag fryser och inte kan frosta av rutan

Vattentemperaturen visar vad den borde( nålen rakt upp) på mätaren.

Slangar till värmepaketet blir skönt varma vid körning.

Kran i torpedväggen öppnar till ca 85 %

Termostaten är bytt.

Hela kylsystemet inklusive värmepaketet är genomspolat och diskat med maskindiskmedel.

Hittar inte felet, någon som har tips eller idéer ?!

/John
av Tenco
#1469175
Är inte jättekunnig när det gäller värmepaketet på 940, men om du tidigare öppnat värmepaketet så finns det en chans att du satt "vingarna" i värmepaketet fel. Lyckades göra det på min 244, men är osäker på hur det fungerar på 940.

De två slangarna som går från motorn och in i kupén, är dom varma? Eller är bara en varm?
av j0hn92
#1469236
Tack för svar!

Jag vet inte om värmepaketet har vart öppnat.
Båda Slangarna blir varma, inte så man bränner sig om man tar i dem men ändå ordentligt varma
Användarvisningsbild
av lennarte
#1469245
Det sitter ett friskluftspjäll bakom handskfacket. Det går en vajer mellan värmekranen (eller kanske värmereglaget) som styr spjället så när du har max värme ska spjället vara stängt och min värme spjället öppet. Kolla så det fungerar
av j0hn92
#1469432
Ja, hävarmen uppe på den vita burken går i ändläge när jag vrider på värmereglaget. Kan något vara trasigt inne i den vita burken?

Hittade en mjuk slang på undersidan som åkt av (bifogar bild) kan det ha med saken att göra?
Bilagor
851FD9C7-66CD-40A2-9A33-DAAA3AABA40D.jpeg
851FD9C7-66CD-40A2-9A33-DAAA3AABA40D.jpeg (3.72 MiB) Visad 1469 gånger
#1469843
j0hn92 skrev: tor 14 okt 2021, 09:40 Hej!

Har en 940 -93 B230 FD som inte ger ordentligt med värme till kupén. Bilen har inte A/C
Problemet är att jag fryser och inte kan frosta av rutan

Vattentemperaturen visar vad den borde( nålen rakt upp) på mätaren.

Slangar till värmepaketet blir skönt varma vid körning.

Kran i torpedväggen öppnar till ca 85 %

Termostaten är bytt.

Hela kylsystemet inklusive värmepaketet är genomspolat och diskat med maskindiskmedel.

Hittar inte felet, någon som har tips eller idéer ?!

/John
Om någon tidigare ägare har hällt i kylarcement i kylsystemet, så har geggan med säkerhet fastnat i elementet. Cementen går inte att få bort även om man spolar och har rengöringsmedel i. Man måste byta elementet. Blås i elementet och jämför med ett annat och kolla att genomflödet fungerar ordentligt. Jag har erfarenhet av detta på Volvo 240. Lär vara samma på 940. Mvh Tobias

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]