av Guxen - ons 15 sep 2021, 21:01
- ons 15 sep 2021, 21:01
#1463924
Har en Volvo 940 med en B230FK motor som just rullat 16.000mil. Har uppstått problem då lambdalampan börjat lysa och bilen dör vid exempelvis rödljus eller om jag kör i stadsmiljö/lägre fart runt 50km/h (varvmätarna ligger runt 700–1000 vid tomgång).
Vanligtvis tappar den kraft och när jag kopplar så dör bilen samt att lamporna på instrumentpanelen börjar lysa, detta sker vanligtvis då motorn precis nått arbetstemperaturerna (ska tilläggas att den inte alltid dör, men mer än ofta).
Har inga problem att starta bilen i övrigt, men då bilen självdött vid dessa tillfällen får jag pröva att starta den 5-7ggr innan den hoppar igång.
- Har lyssnat vid tanken då tändningen slås på, bränslepumpen surrar
- Ovanstående händer oberoende av hur mycket bränsle jag har
- Har testat att koppla ur lambdasonden för att utesluta att den spökar, bilen dör ändå
- Har testat att koppla ur LMM och bilen går sämre med den urkopplad
Har försökt att läsa på och verkar finnas en hel del delar som kan vara fel, därmed blir mina frågor:
• Någon som har en aning vad detta kan bero på?
• Hur kan jag avgränsa mig till tändsystemet alternativt bränslesystemet?
Tillägg:
Har nyligen bytt samtliga vakuumslangar då dessa var spruckna, generatorn, olja samt oljefilter och även kylare.
Vanligtvis tappar den kraft och när jag kopplar så dör bilen samt att lamporna på instrumentpanelen börjar lysa, detta sker vanligtvis då motorn precis nått arbetstemperaturerna (ska tilläggas att den inte alltid dör, men mer än ofta).
Har inga problem att starta bilen i övrigt, men då bilen självdött vid dessa tillfällen får jag pröva att starta den 5-7ggr innan den hoppar igång.
- Har lyssnat vid tanken då tändningen slås på, bränslepumpen surrar
- Ovanstående händer oberoende av hur mycket bränsle jag har
- Har testat att koppla ur lambdasonden för att utesluta att den spökar, bilen dör ändå
- Har testat att koppla ur LMM och bilen går sämre med den urkopplad
Har försökt att läsa på och verkar finnas en hel del delar som kan vara fel, därmed blir mina frågor:
• Någon som har en aning vad detta kan bero på?
• Hur kan jag avgränsa mig till tändsystemet alternativt bränslesystemet?
Tillägg:
Har nyligen bytt samtliga vakuumslangar då dessa var spruckna, generatorn, olja samt oljefilter och även kylare.