- tis 22 jun 2021, 22:56
Nu giver jag er en nöt 3st erfarna 16ventilsmekare inte knäcker. Vi har alla hållt på med dessa 16vippare under flertalet år, men kommer ingen vart med detta problem. Den som bidrar med en lösning prisar vi, haha
Bil: Volvo 945 GLE -91 B234F M46.
Bytte topplockspackning (riktplaning 0.10mm) pga ytterst lite olja i vattnet och nu går motorn på 3 cylindrar/ojämnt.
Komp finns överallt, mellan 12.8-13 bar/cylinder. Har växlat stift mellan cylindrarna och den går fortfarande illa på samma cylinder, så de är felfria.
Rotor+fördelarlock+tändkablar bytta. Alla stift får gnista.
Kamaxlar+vevaxel nollad (se filmen). Balansaxelrem finns ej.
Inga felkoder på bränslesystem/tändningssystem enl. felkodsdosan.
Spridarna klickar "som de ska".
Film:
Som ni ser på filmen startar den fint, sedan dippar varvtalet och motorn börjar skaka och ha sig. Den går relativt jämnt vid gaspådrag. Rycker jag 3e cylinderns tändkabel är gången oförändrad. Rycker jag nån annan försämras gången kraftigt.
Rycker jag 3ans spridarkontakt försämras gången också, precis lika mycket som om jag rycker någon annan.
Vad sjutton skulle kunna vara fel?
Ska det finnas en kontakt över som på bilden? De 3 synliga kontakterna sitter i, samt den till tomgångsmotorn. Har jag missat nån eller ska den bara hänga där? Har under åren ej tänkt på om det finns en till övers... https://i.imgur.com/yDoyGqr.jpg
Tack på förhand!

Bil: Volvo 945 GLE -91 B234F M46.
Bytte topplockspackning (riktplaning 0.10mm) pga ytterst lite olja i vattnet och nu går motorn på 3 cylindrar/ojämnt.
Komp finns överallt, mellan 12.8-13 bar/cylinder. Har växlat stift mellan cylindrarna och den går fortfarande illa på samma cylinder, så de är felfria.
Rotor+fördelarlock+tändkablar bytta. Alla stift får gnista.
Kamaxlar+vevaxel nollad (se filmen). Balansaxelrem finns ej.
Inga felkoder på bränslesystem/tändningssystem enl. felkodsdosan.
Spridarna klickar "som de ska".
Film:
Som ni ser på filmen startar den fint, sedan dippar varvtalet och motorn börjar skaka och ha sig. Den går relativt jämnt vid gaspådrag. Rycker jag 3e cylinderns tändkabel är gången oförändrad. Rycker jag nån annan försämras gången kraftigt.
Rycker jag 3ans spridarkontakt försämras gången också, precis lika mycket som om jag rycker någon annan.
Vad sjutton skulle kunna vara fel?

Ska det finnas en kontakt över som på bilden? De 3 synliga kontakterna sitter i, samt den till tomgångsmotorn. Har jag missat nån eller ska den bara hänga där? Har under åren ej tänkt på om det finns en till övers... https://i.imgur.com/yDoyGqr.jpg
Tack på förhand!