Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av panth0n
Nu giver jag er en nöt 3st erfarna 16ventilsmekare inte knäcker. Vi har alla hållt på med dessa 16vippare under flertalet år, men kommer ingen vart med detta problem. Den som bidrar med en lösning prisar vi, haha :-)

Bil: Volvo 945 GLE -91 B234F M46.

Bytte topplockspackning (riktplaning 0.10mm) pga ytterst lite olja i vattnet och nu går motorn på 3 cylindrar/ojämnt.
Komp finns överallt, mellan 12.8-13 bar/cylinder. Har växlat stift mellan cylindrarna och den går fortfarande illa på samma cylinder, så de är felfria.
Rotor+fördelarlock+tändkablar bytta. Alla stift får gnista.
Kamaxlar+vevaxel nollad (se filmen). Balansaxelrem finns ej.
Inga felkoder på bränslesystem/tändningssystem enl. felkodsdosan.
Spridarna klickar "som de ska".

Film:

Som ni ser på filmen startar den fint, sedan dippar varvtalet och motorn börjar skaka och ha sig. Den går relativt jämnt vid gaspådrag. Rycker jag 3e cylinderns tändkabel är gången oförändrad. Rycker jag nån annan försämras gången kraftigt.
Rycker jag 3ans spridarkontakt försämras gången också, precis lika mycket som om jag rycker någon annan.

Vad sjutton skulle kunna vara fel? :-D
Ska det finnas en kontakt över som på bilden? De 3 synliga kontakterna sitter i, samt den till tomgångsmotorn. Har jag missat nån eller ska den bara hänga där? Har under åren ej tänkt på om det finns en till övers... https://i.imgur.com/yDoyGqr.jpg

Tack på förhand! ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Det hänger en lös kabel på min B234F också, har inte lyckats ta reda vad den ska vara till. Så den delen är nog Ok. Eftersom det är samma cylinder hela tiden (vad jag förstår), är ju felet just där. I locket, kabeln, tändstiftet, spridaren, kablarna till /från spridarna. Det är 4 kablar (svarta?) från spridarna men bara en kabel till boxen, så någonstans i kabelhärvan (under insuget) sitter en kopplingspunkt där dessa kablar "går ihop" till en kabel. Det har hänt att det glappar där. Elektråndvståndet på tändstiften? Jag bytte på min för någon månad sedan utan att kolla innan. Motorn gick som en potta, men Ok vid acceleration. Där var nästan inget avstånd alls på några. Efter justering går motorn "som en dröm".
av panth0n
Skönt att veta att kabeln som bara finns där också finns på andra bilar. Jag vågar lova att det är 3ans cylinder hela tiden. I filmen påverkas ju inte gången av att jag drar ur tändkabeln, men när jag rycker spridaren håller motorn på att dö. Tänkte strategiskt attackera insuget med väl placerad startgas i eftermiddag och se om det drar tjyvluft någonstans. Ska även kika på förgreningspunkten, tackar för tipset Lennart! :-)

Elektrodavstånd har jag haft problem med förr, men i detta fall avblåser jag det som orsak då 3ans cyl inte går OK med något stift alls, medans de funkar i de andra cylindrarna.

Har även en styrenhet sedan herrans massa år liggandes då jag tidigt spådde att dessa skulle bli en bristvara, men kanske ska vänta med det tyngsta artilleriet tills tjyvluft, spridarförgreningsglapp och eventuellt en spridarflytt är kollade/gjord.
Användarvisningsbild
av lennarte
Skulle det vara läck på insugspackningen bör där vara felkod. Även läck någon annanstans mellan LMM och Lambdasond genererar felkod då lambdasonden ger fel signal till boxen då den tror motorn går magert.
av panth0n
Dina ord lägger pusselbitarna på plats! Ny dag idag, och efter att ha haft batteriet urkopplat under natten gav han idag felkod på lambdavärde.
Motorn skendrar och går sedan normalt en stund vid spray med startgas mot insug. Dags att börja leta efter läckaget :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla alla slangar till insuget. Har du AC/ECC är ventilationsanläggningen vakuumstyrd, lnkl. Värmekranen. Men ökar varvet när du sprutar mot där packningen sitter är det läck där. B234F är ett litet h---te att byta packningen på särskilt om du har AC. Nästan omöjligt att komma åt dom bakersta skruvarna. Bytt min 2 ggr :mad: :P
av panth0n
Problemet löst. Tänka sig att det var en så lätt sak som en liten spricka i insugspackningen, inte större än någon mm, men tjuvluft drog det tydligen utav bara sjutton. Ingen AC i bilen, men skruvarna är riktigt tighta att komma åt. När jag var yngre satte morfar mig på att byta den pga mindre händer :-D
Nu rullar han som en klocka igen. Tackar och bockar för hjälpen! :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Sist jag bytte var läckan betydligt mindre än så, men då gick motorn hyfsat men det blev felkod 2-3-2. Riktigt bra blev det inte förren nu i början på sommaren när jag äntligen fick tid att byta lambdasonden, tror den nya har ett "bredare" område (Bosch) än den gamla (Biltemas). Den är i alla fall dubbelt så stor. Har under åren haft problem med läck på avgassidan (felkod 2-3-2). Men så fort jag får det tätt funkar det, till nästa gång det läcker. Byter eller svetsar främre avgasröret c:a vartannat år. Kör på 100% E85 så det kan kanske vara en kallare avgastemperatur som gör att det håller sämre, eller att jag kör för lite och för korta sträckor, kanske....
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det krävs otroligt lite tjuvluft för att lambdan ska reagera och tycka att bilen går magert, och fläska på mer bränsle.
Läckaget kan vara så litet att den gamla hederliga "spruta startgas på alla vacuumslangar osv"-metoden inte påvisar något fel... Sådana läckage är inte roliga att försöka leta reda på... :bored:
av panth0n
Ja precis, jäklar vilken tur att varvtalet skenade iväg med startgas. Annars hade jag väl plockat isär allt, muttrat lite och bytt insugspackningen vid ihopmontering, o så hade den haft normal gång. Ogillar starkt när man "bara gör massa saker" och så löser problemen sig :-D

När kommer Porsche 911 carrera med batteri oc[…]

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]