Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av soniz1
#1451441
Hej har en volvo 760 1988 som jag bytt motor i till en d24 med automatlåda och reg besiktningen gick fint men inte vanliga besiktningen fick en tvåa på felvisning hastighetsmätare och de stämmer den visar ca hälften av hastigheten.
Jag tror att bakaxeln kan vara bytt men vet inte säkert tänkte ifall det sitter fel pulshjul i utväxlingen ? Så nu mottages alla tips tacksamt hade ingen större lust byta bakaxeln till en med rätt puls om det nu är det som är felet.
Jag har också en fundering om de finns nåt elektroniskt grejs att sätta på kablarna från bakaxeln så man kan ställa in rätt puls?
Som sagt tacksam för tips !
Användarvisningsbild
av lennarte
#1451459
Om du söker på detta forum (eller andra) så finns det information om detta. Men ungefär, man kan "klippa bort" 2 av 3 (har jag för mig) "gluggar" på givarhjulet. Äldre modeller har 12 "gluggar", nyare har 48. Skiljer omkring -88 års modell. Annars godkänner besiktningen att du har en "cykelhastighetsmätare" med kabel mellan givare och mätare, men inte en mobil med GPS. På importerade bilar kunde man förr sätta markeringar på instrumenthuset på bilar med miles mätare
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1451606
Fast om den bara visar hälften fel så låter det inte som kransfel... Har man fel krans i förhållande till instrumenthuset så kommer mätaren visa 4 gånger för mycket(48-kuggs krans på 12-kuggs instrumenthus), eller 4 gånger för lite(12-kuggs krans på 48-kuggs instrumenthus). Varken mer eller mindre.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]