Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kingriver83
#1451029
Skulle vilja veta om någon vet orsaken till att hastighetsmätaren och bränslemätaren lägger av? Ibland funkar dessa, men så fort det blir ett litet gupp i vägen så lägger dem av helt. Kabelbrott från induktiva givaren? Och går detta att fixa? Isåfall hur?
Bilen för övrigt fungerar klockrent och är go att köra :)
Är en automat.

Hoppas någon kan ge mig tips.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1451056
Instrumenthuset är det vanligt att det är fel på på dessa modeller
av bilman
#1451063
Hade en 745-90 i 17 år, hastighetsmätaren la av helt (måste funka för att det ska gå igenom besiktningen), var till en bilelfirma som tog loss hastighetsmätaren, öppnade den och lödde i kretsen, funkade bra. Bränslemätaren la av helt, svårare sak, om jag minns rätt så grävde de under ryggstädet bak/bagageluckan, där finns en hel del som har med bränsle att göra, lyckades dock inte. körde efter trippmätaren ( besiktningen bryr sig inte om denna mätare). Sambons brorsa hade också samma problem på sin 745-91. Som Lennart säger, vanligt på dessa modeller.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1451064
Har du ABS på bilen? Isf så skulle ABS-lampan bli att lysa samtidigt som hastighetsmätaren lägger av, om det är fel på givaren eller dess kablage. ABS och hastighet tas från samma givare i bakaxeln.

Men eftersom bränslemätaren också slutar fungera så låter det mer troligt att det är instrumenthuset det är fel på. Troligen kretsfolien. Det är ett så pass vanligt att det mer eller mindre är en fråga om "när" den går sönder, inte "om" den går sönder.
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]

Hade du båda kablarna fel samtidigt?