- tor 17 jun 2021, 17:26
#1450491
Tack Lucif3r för en bra genomgång. Syftet med min sammanställning är att ta bort ACn från bilen. Kompressorn, torkfiltret, rör och ledningar är inga problem med. Men kondensorn och vattenkylaren har samma elfläkt. Frågan är: kan man ta bort kondensorn utan att elfläkten påverkas? Hela sammanställningen är för att få svar på denna fråga. Följande fick jag därför inget grepp om:
A) på punkt 5 svarar du att det är korrekt att det sitter en tempgivare i övre hörnet på vanliga(glykol)kylare som styr elfläkten om glykolvattnat blir varmt. Man kan således ta bort kondensorn, elfläkten kommer att snurra ändå när glykolvattnet blir varmt.
B) På punkt 3 svarar du ja på att tryckgivarna och bränsleboxen styr elfläkten med ett relä . Detta gäller bara 960 som du nämner under punkt 1, och då kan man ju inte ta bort kondensorn och dess tryckgivarefrån en 960, elfläkten kommer inte att snurra, men för en 945-97 gäller inte detta, fritt fram alltså att ta bort kondensorn och dess tryckgivare?
Det är kanske dumma jag som rör ihop det. Menar du också att tryckgivarna och bränsleboxen styr el fläkten enbart för ACn, medan tempgivaren i glykolvattenkylaren styr elfläkten enbart för vattenkylaren?
A) på punkt 5 svarar du att det är korrekt att det sitter en tempgivare i övre hörnet på vanliga(glykol)kylare som styr elfläkten om glykolvattnat blir varmt. Man kan således ta bort kondensorn, elfläkten kommer att snurra ändå när glykolvattnet blir varmt.
B) På punkt 3 svarar du ja på att tryckgivarna och bränsleboxen styr elfläkten med ett relä . Detta gäller bara 960 som du nämner under punkt 1, och då kan man ju inte ta bort kondensorn och dess tryckgivarefrån en 960, elfläkten kommer inte att snurra, men för en 945-97 gäller inte detta, fritt fram alltså att ta bort kondensorn och dess tryckgivare?
Det är kanske dumma jag som rör ihop det. Menar du också att tryckgivarna och bränsleboxen styr el fläkten enbart för ACn, medan tempgivaren i glykolvattenkylaren styr elfläkten enbart för vattenkylaren?