Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
#1450491
Tack Lucif3r för en bra genomgång. Syftet med min sammanställning är att ta bort ACn från bilen. Kompressorn, torkfiltret, rör och ledningar är inga problem med. Men kondensorn och vattenkylaren har samma elfläkt. Frågan är: kan man ta bort kondensorn utan att elfläkten påverkas? Hela sammanställningen är för att få svar på denna fråga. Följande fick jag därför inget grepp om:
A) på punkt 5 svarar du att det är korrekt att det sitter en tempgivare i övre hörnet på vanliga(glykol)kylare som styr elfläkten om glykolvattnat blir varmt. Man kan således ta bort kondensorn, elfläkten kommer att snurra ändå när glykolvattnet blir varmt.
B) På punkt 3 svarar du ja på att tryckgivarna och bränsleboxen styr elfläkten med ett relä . Detta gäller bara 960 som du nämner under punkt 1, och då kan man ju inte ta bort kondensorn och dess tryckgivarefrån en 960, elfläkten kommer inte att snurra, men för en 945-97 gäller inte detta, fritt fram alltså att ta bort kondensorn och dess tryckgivare?
Det är kanske dumma jag som rör ihop det. Menar du också att tryckgivarna och bränsleboxen styr el fläkten enbart för ACn, medan tempgivaren i glykolvattenkylaren styr elfläkten enbart för vattenkylaren?
av Chris72
#1450550
Nja, på min gamla 940-91a så går det en ledning från bränsleboxen till ECCn och enligt kopplingsschemat kan den starta extra kylfläkten (den framför kondensorn) under vissa förutsättningar. Finns även en givare i vanliga kylaren som är helt fristående från ECC eller ECU.
Men Volvo har snurrat till det mycket under de åren 7-900, S90-V90 var i produktion gällande ACen, kylfläkten/arna och hur de styrs.
av bilman
#1450658
Chris72 skriver "på min gamla 940-91a så går det en ledning från bränsleboxen till ECCn och enligt kopplingsschemat kan den starta extra kylfläkten (den framför kondensorn) under vissa förutsättningar. Finns även en givare i vanliga kylaren som är helt fristående från ECC eller ECU". När du säger att bränsleboxen startar EXTRA kylfläkten antar jag att det finns en fläkt till: höfläkt (=motorfläkt). Som du säger Volvo har rört till det under de åren. Men du stämmer in med att det finns " även en givare i vanliga kylaren som är helt fristående från ECC eller ECU." Vad har denna givare för funktion? 945-97 har ingen höfläkt. Jag är inte bevandrad i elriket, men kan det vara så att bränsleboxen startar elfläkten när ACn (kondensorn) behöver det och givaren i vanliga kylaren,utan inblandning av bränsleboxen, startar samma fläkt när vanliga kylaren behöver det?
av bilman
#1450764
Jag säger det killar, utan er vore forumet fattigt! Stötte på reläresonemang då det nämns AC-relä och fläktrelä. Så vitt jag vet har inte manuell klimatkontroll (AC) något relä, däremot har elektronisk klimatkontroll (ECC) ett relä. Efläkten har, där den finns, ett relä. Hoppas att detta är korrekt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1450803
På min 745 -88B är det inget relä till kondensorfläkten. Den är direktkopplad från elcentralen (30 skenan > säkring 30A > givaren på kylaren > fläkten). Detta är original monterat. Men, min bil är inte lik någon annan bil :-D :-D den är en "hybrid" mellan 760 och 745 och är mer lik en 760 än en 740. Så det kanske inte stämmer mot andra 740. I början (svågern köpte den -94) var det alltid problem med att få rätt reservdelar. Inte förren jag fick bilen av honom (2008) så kunde jag "reda ut det". Årsmodell -88B var totalt okänt då omking millennieskiftet.
av Chris72
#1450823
Lucif3r skrev: fre 18 jun 2021, 20:52 En 91 har inte elfläkt för motorkylningen, nej. Dom har en extra elkylfläkt framför hela kylarpaketet. Denna rostar nästan alltid ihop dock :P
Jo, tempgivaren som sitter i vanliga kylaren startar extrafläkten om den brunstiga höfläkten (den vanliga viskofläkten)inte skulle räcka till, den givaren har inte det minsta att göra med ACen.
Ja, visst tusan rostar den, men har bara bytt en gång på 46000mil och det var när jag köpte den med endast 8000mil på mätaren.nu jobbar o behövs extrafläkten verkligen. Hade +15 i kupén o +32 utanför idag, ganska bra kapacitet.

På 740/760 finns det eller ja fanns det det, är nog inte många som har den kvar en liten rackarns fläkt framför kondensorn, och på min 760 Turbo som jag hade började den jäkla fläkten att gå baklänges helt plötsligt. Har för mig att jag knölade dit en annan större fläkt när jag byggde om systemet -94 o det funkade sedan fram till -2005 när jag fick en SUV i rumpan när jag stannat vid ett övetgångställe, så var den bilen historia tyvärr.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1450833
Chris72 skrev:På 740/760 finns det eller ja fanns det det, är nog inte många som har den kvar en liten rackarns fläkt framför kondensorn, och på min 760 Turbo som jag hade började den jäkla fläkten att gå baklänges helt plötsligt. Har för mig att jag knölade dit en annan större fläkt när jag byggde om systemet -94
Joo, det satt en ihoprostad elfläkt på min 745-a också när jag fick den. Den var dock inte så gamml ändå. Svågern (förre ägaren) fick den bytt när ett rådjur hamnade i grillen :-o. Kan varit omkring 2000, jag fick bilen av honom 2008. Skrev om detta nyligen i någon tråd, satt dit en elfläkt från en Ford Sierra V6. Tog hela kåpan med 2 fläktar, men använde bara den ena fläkten. Den är lätt att ändra vilket håll det ska blåsa på, bara skifta plus och minuskablarna

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...