Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1450059
Hej!
Har länge varit förtjust i Volvo 940 serien och då särskilt 944 som jag ägde för 10 år sedan. Nu går jag i köptankar igen men jag känner mig osäker på vad dem är värda idag och särskilt när det gäller objekt i använt bruksskick. Visst, man har förstått att mycket fina objekt KAN gå för närmare 100' men så är inte fallet med det mer slitna objekten.

Jag tittar just nu på detta objekt:

https://www.blocket.se/vi/97032077.htm

Det är en -98 Classic som gått strax över 19000 mil. Ej rost. En del normalt slitage på inredning på lacken som helhet. Därmeot finns ett ganska stort område, kanske 50x20cm på bakluckan som har klarlacksläpp. Samma gäller på motorhuven där det finns ett område som är ca 10x1cm.
Ser jättetrist ut och sänker verkligen helhetsintrycket rejält. Har kontaktat flera lackverkstäder och den billigaste vill ha 9000 för omlack av huv+baklucka.

Jag har erbjudit säljaren max 35' i förväg då jag har långt att åka och vill ta pulsen innan. Han ska fundera på saken.

Vad anser ni? Hur mycket hade ni varit beredda att lägga på detta objekt som är väl använt och har skavanker i lack "utöver det vanliga".

Alla svar mottages tacksamt :)
#1450263
Ditt bud är nog vettigt. Bruksvärdet är stort på en 940 som gått under 20000 mil. Kolla trösklarna, de är väldigt rostbenägna på de sista årsmodellerna, rostar innifrån. Du märker det direkt, bara knacka med fingrarna, de kan vara mjuka långt upp på sidorna under body-massan. Även rganska vanligt att toppackningen går på högersidan av blocket, ungefär mellan 1ans och tvåans cylinder. Brukar synas tydligt som utvändigt läckage. Annars den mest driftsäkra bil du kan hitta, jo oljesumpen brukar också rosta. Samma med den, bara på de sista årsmodellerna.
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]