Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av smaland21
#1445664
Hej! Bilen har gått bra tills en morgon när bilen inte ville starta.
Går runt på startmotorn, kollat säkringar, bränsle, bytt bränslepumprelä.
Tog bort bränsleslang på motorn och kolla om det kom bränsle, det gjorde det inte.

Bankade lite vid pumpen som sitter i bagaget och bilen starta men dog efter kort stund.

Testade sen att bygla bränslerelät och första gången gick bränslepumpen igång och gick då hela tiden.
Stängde av och satte dit relät och bilen gick då igång, körde med den en sväng utan problem.
Stängde sen av bilen och den startade igen men dog snabbt.

Nu efter ngr försök vill den inte starta alls.
Vi har bytt sensorgivaren varvtal för ca 4 år sedan, jag hade då kört ca 40 min, stannat kort och skulle starta den igen men då gick den ej igång.

Har tillgång till en multimeter och skulle vilja testa fler saker men vet inte exakt hur man gör.
Vi ska testa med flaska vid bränsleslang, bygla relät och se hur pumpen går, tryck osv.

Misstänker att det är bränslepumpen.
Något annat som man kan testa innan man byter pumpen?
Är nybörjare på detta så tacksam om ni är övertydliga :-) , har en multimeter och skulle vilja testa olika saker men vet ej hur man mäter t ex sensorkontakten osv.

Tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1445732
Bränslepumparna(det är 2) ska gå ca 2-3sek när du slår på tändningen. Har du dörren öppen så hörs det tydligt om dom går eller ej.
Är det tyst när du vrider på tändningen så kan det vara idé att misstänka pumparna...,... Men att båda skulle gå sönder samtidigt känns lite långsökt, så det kanske kan vara kablaget till dom.
.... Har du kontrollerat det enklaste - säkringen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1445736
"Lucifi3r",visst har väl dom sista 940 -96 och -97 bara en pump. Och den sitter i tanken. Precis som 740 -91 och -92. Och just dessa kan stanna plötsligt, för att sedan fungera ett tag igen när dom börjar "ta slut"
av smaland21
#1445766
Kopplade bort bränsleslangen, byglade bränslepumprelät pumpen gick ej igång men när jag körde på startmotorn så kom det fram bränsle i slangen.

Skruva tillbaka bränsleslangen och relät, bilen startade då många gånger och gick bra.
Men efter många lyckade försök så startade inte bilen tillslut.

Banka lite på bränslepumparmaturen och bilen startade tillfälligt.
Tog även ur bränslerelät och satte i det igen, då lät pumpen kort bilen startade och gjorde så varje gång man tog ur och satte i bränslerelät.

Måste va pumpen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1445791
Lucif3r skrev:Nope, 2. Min 98a har iaf 2...
Nu vet jag inte vad som skiljer på din bil. Kollade på pumpar på nätet och vad jag kunde se finns inte den lilla tankpumpen från och med -95. Då sitter "bara" en högtryckpump i tanken. Kanske fanns olika typer i olika marknader.
av rd350
#1445908
Hörs absolut som pumpen lagt av. Sätt en glödlampa (21w är lagom) vid pumpens elanslutningar, lyser lampan men pumpen är tyst, då är den kass. Obs! Multimeter duger ej här , måste ha en belastning för att lita på testet. Alla 940 av 95 års modell och nyare (sena 95or) har bara en pump, den i tanken. Sitter det två pumpar är det modifierat. Tidiga 95or har två pumpar.
av smaland21
#1446018
Tack för svar :-) Jag skulle vilja testa bränslepumpen. Finns en kontakt till pumpen som man kan ta loss och testa. Men hur kopplar man kablarna när man gör t ex glödlampe testet?
Abs lampan lyser...

Vad kan de va för fel annars? Abs boxen? Hur […]

Som jag skrev i första inlägget så[…]

Löjliga priser XC70

Då har vi ytterligare ett exemplar för[…]

Oljeförbrukningen d5244t12

På min -16 så är den försumb[…]