Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Om det vore så att motorn "trodde den var mycket kallare än vad den är" så skulle det inte göra att bara en cylinder inte vill igång. Det skulle påverka samtliga cylindrar.
... Det skulle väl iofs vara om det är en kombination av 2 fel, t ex bilen tror den är kallare än den är(=sprutar in mer bränsle än den borde) och otäta kolvringar på speciellt 1 cylinder(=bränslet spolar bort oljefilmen=tappat komp=cylindern går inte gång).

Det borde dock synas på tändstiften om den går fetare än den ska.
Det där är nog garanterat en lite läckande topplockspackning. Jag hade exakt samma symptom på min 945a med B230FB (visserligen ingen 16v) Höll på att bli tokig, innan jag lyfte på toppen och den relativt nybytta packingen hade givit sig, var en packing av mindre god kvalitet. Det visade sig att det läckte in några droppar i 4ans cylinder och då stod tändstiftet i vatten och det tog ett tag innan det blåste torrt när man hade startat. Annars gick den kanon.
Så, nu har vi till slut gjort ett komptest, samtliga cylindar visade på 13,5 bar plus minus 0,1. Det känns dock fortfarande orimligt att det skulle kunna vara topplockspackning i och med att den inte tappar kylarvatten eller bygger upp något stort tryck i kylsystemet. Om komp trycket skulle läcka ut via topplockspackningen så skulle väl ändå trycket i kylsystemet bli skyhögt?
Robazt skrev:Om komp trycket skulle läcka ut via topplockspackningen så skulle väl ändå trycket i kylsystemet bli skyhögt
Jaa, det blir det. Förutsatt att kylsystemet är tätt. Men, det blir aldrig högre än (tror jag) 0,55 bar. Om (givetvis) kylarlocket fungerar :-) :-) Det är (som alltid) mycket som ska fungera och stämma tillsammans.
Hallå på er! Tänkte uppdatera er lite, vi bytte luftmassemätare igen till en bättre begagnad och temp sensor igen till en ny. Vips så funkade bilen klockrent i alla väder igen. Förmodligen så fick den för mycket bensin till och från när den var kall pga en av dessa två mätte fel (tyvärr bytte farsan båda samtidigt). Köp alltid märkes varor när ni köper sensorer gott folk!

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]