Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
#1394022
Har en 740 gle 90a.
Sitter 940 front på och självklart vill man tända upp dimljusen.
Plockat komplett relä med kablar från en 940, samt rev i en 740 90a för o hitta kontaktstycket..
Men .
I min bil finns 4 kablar från fronten, alltså dimljuskabel finns där.
I bilen finns inte det kontaktstycke som fanns på den andra 90an.
Kontaktstycke på bakdimljus har bara 3 kontakter varav 1 är med dubbla kablar.
Men när man kollar reläplats M ska relä dimbakljus sitta där är tomt..säkring 3 tom (dimbakljus)
Hade inte alla 740 dimbakljus?
Är det något annat kontaktstycke till dimljus fram?
Hitta ett grått kontaktstycke bakom panelen vid dimljusknappen men antar det är för farthållare.
Någon som har koll?
Vill gärna koppla på org och slippa klippa o klistra i elsystemet i onödan..
av Andreas12
#1394071
Svarar mig själv om dimljus fram.
Kontaktstycket ligger precis bakom säkringaboxen, reläkabel 87 ska in på den svart/vita kanelen i ena hörnet av kontakten.
Sen satte jag nr 30 på relä på säkring 3
86 på relä till säkring 22.
85 jord till knappen.
Då får man dimljus i alla läge.
Plockar bara säkring 3 vid bes så är alla nöjda.

Angående dimljus bak är fortfarande ett mysterium varför relä mm saknas.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1394152
Har du knapp för dim bakljus? Jag har original kopplat dimljus både bak och fram. Det är väldigt komplicerat kopplat (2 reläer, 2 knappar) så du kan bara tända dimljusen fram på P-ljus och helljus, och bara tända dimljuset bak (endast 1 st, vänster bak) när dimljusen fram är tända. Därför behövs 2 reläer. Ska du bara kunna tända dimljuset bak på samma sätt som fram behöver du inget relä, det är ju bara en st 21W lampa. Ta ström från P-ljuset bak och jorda genom knappen. Tänk på att du måste ha en gul varningslampa när dimbakljuset är på
av Andreas12
#1394201
lennarte skrev: lör 01 aug 2020, 21:58 Har du knapp för dim bakljus? Jag har original kopplat dimljus både bak och fram. Det är väldigt komplicerat kopplat (2 reläer, 2 knappar) så du kan bara tända dimljusen fram på P-ljus och helljus, och bara tända dimljuset bak (endast 1 st, vänster bak) när dimljusen fram är tända. Därför behövs 2 reläer. Ska du bara kunna tända dimljuset bak på samma sätt som fram behöver du inget relä, det är ju bara en st 21W lampa. Ta ström från P-ljuset bak och jorda genom knappen. Tänk på att du måste ha en gul varningslampa när dimbakljuset är på
Knapp finns o kablar finns men relä o hållare saknas..
Antog att det var standard men kanske försvann 90?.
Knappen kan ju någon satt dit i efterhand.
Ja du har ett relä fram o ett till bak då dom ska fungera vid olika tillfällen. Gissar på att dom delar styrström genom knappen..
Framdimljus jordas på + halvljus för att få funktionen att dom ej ska lysa med halvljus .
Hade ju varit smidigt att använda samma knapp till fram då platsen för knappar börjar ta slut.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1394355
Andreas12 skrev:Ja du har ett relä fram o ett till bak då dom ska fungera vid olika tillfällen
Njaee, dom sitter båda i elcentralen och båda behövs även om bara ett av ljusen används, såpass sammankopplade är dom. Som sagt ett komplicerat sätt. Koppla som du skrev i början med ljusen fram och som jag skrev bak, det blir enklast så
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]