Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min Volvo 945 GL 1993 (B230FD) 36000 mil går ojämnt på lägre varvtal och tomgång samt är tröttare än vanligt i accelerationen. Den dog också på tomgång vid ett tillfälle men jag drog igång den igen genom att lyfta upp kopplingen.

Nåväl. Den har gått ojämnt en längre tid från och till (dock inte såhär)utan vid kallstart under de första 100 meterna, sedan helt normalt. I dragläget vid kall motor har växelspaken skakat och bilen hoppat, och det har kommit lite svart rök ur avgasröret, sedan har den gått bra och svarat på fullgas.

Det hela förvärrades efter en misslyckad etanolkonvertering (som jag nu har kopplat ur). Etanolkonverteringen gjordes efter instruktion, som är köpt av ett företag. Den gick genast dåligt konstant med samma symptom som innan konverteringen fast värre, även varm och när den kördes på bensin. Gick ännu sämre när jag sedan tankade 50/50 bensin etanol. Den slukade hiskeligt med soppa (16 liter 50/50 på 8 mil). Gubbakrökens hål längst bak blev sotigt.

Det kom även felmeddelande. Två koder som indikerade att bränsle/luftblandningen var för hög/låg.

Jag kopplade loss E85-enheten helt och tankade i enbart bensin. Återställde motorfelslampan genom att koppla ur batteriet i 10 minuter. Motorn går lite bättre och är relativt lättstartad. Dock är den fortfarande rättså törstig. Jag upptäckte också att bränslepumpen/flitret under förarsätet har ett märkbart vinande ljud jämfört med innan, under tomgång och när jag vrider till tändningen i några sekunder.

Bilen går nu sämst i treans växel mellan 40 och 60 km/h, fick utan problem upp bilen i 150 km/h på femmans växel. Den går fortfarande oroligt på tomgången, men motorfelslampan har inte tänts.

Den är välservad. Bränslefiltret blev bytt för 2000 mil sedan. Tändstift, rotor, fördelare, luftfilter byttes för 1000 mil sedan. Senast idag testade jag med en annan LMM och tittade på tändstiften som var ljusgråa. Sprayade med startgas och den gick inte upp i varv av detta.

Vad kan vara felet månne?

mvh,

Joel
Det underlättar om du skriver ut felkoderna.

Min gick dåligt på tomgång och låga varv, då var det felkod 1-1-3 (har jag för mig, står annars i nåt inlägg jag gjort) och då var det insugspackningen. Så spraya startgas runt insuget och se om den har en läcka någonstans till att börja med
partypopper skrev:Det underlättar om du skriver ut felkoderna.

Min gick dåligt på tomgång och låga varv, då var det felkod 1-1-3 (har jag för mig, står annars i nåt inlägg jag gjort) och då var det insugspackningen. Så spraya startgas runt insuget och se om den har en läcka någonstans till att börja med

Jag fick två felkoder:

1-1-3: Bränsletillförsel för svag/kraftig.

2-3-2: Bränsletillförsel för dålig eller rik vid tomgång.

Får inte fått dessa felkoder nu när jag kopplat ur E85-datorn, men bilen fortsätter gå relativt dåligt, trycker man ner kopplingen innan rödljus, så faller varvtalet till 100 rpm motorfelslampan tänds och släcks sedan när varvtalet flyger upp till 700 rpm (sedan ligger den och pendlar mellan 400-700 rpm). När jag ligger och "glider" utan gas på tvåans växel så studsar bilen fram.

Jag har sprayat rikligt med startgas över hela motorn utan att få förhöjt varvtal (bytte dessutom insugspackning och packningen till insugningshuset och rengjorde detta för ett halvår sedan, med ett bra resultat, då de gamla packningarna gett upp). Alla slangar och dess klämmor har jag kontrollerat.

Dessutom så har jag läst runt lite på forumet om bränslepumparna. Som jag har förstått har min 945:a en förpump i tanken och en huvudpump vid bränslefiltret och att felet skulle kunna ligga i någon av dessa. Som jag skrev tidigare så hör jag både när jag bara vrider till tändningen och under drift ett "vinande" ljud som inte fanns tidigare hos pumpen vid filtret, och att detta skulle kunna indikera fel hos båda pumparna eller en av dessa.

/J
NilsO skrev:Kolla EGR- och Pulsairsystemen som finns på din motor.

Man får dålig tomgång om EGR-ventilen inte stänger när den ska.

Man får också dålig tomgång om Pulsair läcker tillbaka avgaser till luftfilterburken.

Det handlar ju inte bara om tomgången utan i varje växel under körning, i synnerhet trean upp till 2000 rpm, men ska kontrollera dessa system också. :)

//J

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?