Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
#1363965
Har ett hängande problem i 945-97. Bytte vattenpump, termostat, kylare, vänstra gummiröret i torpedväggen expansionskärl, lock. Glykolen försvinner ändå: efter 30 mil är expansionskärlet tomt. Kvar att kolla är resten av gummirören. Ser inte någon skada på dem. Mystiskt. Har någon upplevt detta ? Tacksam för tips :-(
#1363994
Det har varit så å min 745-a i många år. Hittade en liten läcka mellan topplock och vattenpumpen, så liten att jag inte såg att det var läck där. Det pressades ut en liten liten mängd kylarvätska när jag stängde av motorn när den var varm. Vattnet ångade bort, men med tiden kunde jag se färgen efter glykolen.
Det kan vara ett dåligt kylarlock också.
#1363997
Vattenpumpen brukar läcka upptill mot topplocket. Viktigt att vrida vattenpumpen ordentligt vid montering så gummipackningen sluter tätt. Du kan ha läckage inne i värmepaketet också. Men då brukar det bli blött under golvmattor och det borde droppa under bilen på växellådan. Det är inte så att du har övertryck i systemet? Då har du sprucket topplock.

Vet inte om du har vattenkyld turbo. Men där kan det också läcka.
#1364096
Tackar för tipsen, topplocket är bytt. Gummipackningen sitter tätt, användes kofot vid monteringen för att trycka pumpen så att packningen ska sitta tätt. Hade en 740 där läckte vatten under mattorna. det finns lätturbo i bilen, vet ej om den är vattenkyld i 940-97? Kranen till värmepaketet i 945-97 finns väl i motorutrymmet, kan det läcka ändå inne i bilen?
#1364391
Alla modeller (7/900) med AC, ACC, ECC har värmekranen i motorrummet (vakuumstyrd). Alla utan har en annan ventilationsanläggning med värmekranen i kupén (vajerstyrd). Kan inte "svära på" hur 960 är, men alla 960 hade väl ECC eller AC.
Om själva värmeelementet läcker ska det "rinna ut" genom en slang som mynnar ut ovan växellådan. Är den tät kan det säkert komma ut i kupén. På bilar med luftkonditionering droppar det alltid under bilen, det är kondensvatten och är ju helt normalt
#1364550
gubbstrutt skrev:Och sist men inte minst brukar det lukta glykol i bilen vid varm motor. Eller bli kladd på rutan.
Helt rätt, en fet hinna på insidan av vindrutan (som smakar sött) tyder på läckande element. Och det behöver inte vara en stor läcka
#1364620
Tack för svaren. Såg att det har droppat på kartongbiten. Även hinnan på insidan har jag märket. Mycket tacksam om jag får tips om 1) Hur kommer man åt värmeelementet? och vad är som behöver göras / bytas? Tips om vad det kostar?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]