- ons 11 dec 2019, 21:53
#1353267
Min Volvo 960 -95, med 2½L sexan, har underliga saker för sig och jag tror att det hänger ihop:
- Den startar utmärkt kall, och tomgång är jämn och ren. Jag tycker väl att den är lite törstig för det är svårt att få den under 1,2 L / mil men annars har den alltid gått som en klocka och det är inget söndermekat monster.
- Efter några kilometer lätt landsvägskörning, gärna låga varvtal på högsta växel (manuell låda), så hostar / rycker den till ganska kraftigt 1-3 sek, kanske flera gånger men sedan blir den bra igen. Jag har fått för mig att det är tändningsfel, för jag har kopplat en testlampa parallellt med bränslepumpen och den lampan lyser stadigt. Det är alla cylindrar som lägger av samtidigt, för när den går så är det ren ton hela tiden. Även varvräknaren är stadig då den krånglar, så jag har uteslutit vevaxelgivaren. Och kamaxelgivare verkar inte alls finnas, för jag kan inte hitta någon där den skulle ha suttit. Och den ska ju i så fall inte hugga in förrän vid högre varvtal. Fast nog tycker jag att bilen har blivit svagare på sistone..?
- Ibland, fortfarande kvar på landsvägen, så ökar den plötsligt farten. Ungefär som att jag hade fingrat på farthållaren. Tomgången har nu ökat till 4500 RPM och det kan vara besvärligt att få den att lägga av med detta. Farthållare fungerar förresten utmärkt hela tiden. Obehagligt, för den är ju stark! Efteråt, så är bilen helt normal igen.
- Jag har letat läckage runt insugsrör, slangar etc men detta är liksom inte ett sånt fel. Extra stomanslutning direkt från batteriet till insugsrör och motorblock. Tomgången är fortfarande perfekt då jag står hemma och felsöker.
- Om jag stänger av denna varmkörda motor, så är den helt omöjlig att få igång igen! Startmotor snurrar fint, motorn gör en liten harkling och sedan tänder den inte med minsta suck. Startgas hjälper inte alls. Efter att den har fått stå i minst en timma, så startar den perfekt som om inget krångel hade varit alls.
- Tändstift ser bra ut, tomgångsmotor också, ingen gegga alls i rör eller spjäll.
Felsökningstips, någon..?
- Den startar utmärkt kall, och tomgång är jämn och ren. Jag tycker väl att den är lite törstig för det är svårt att få den under 1,2 L / mil men annars har den alltid gått som en klocka och det är inget söndermekat monster.
- Efter några kilometer lätt landsvägskörning, gärna låga varvtal på högsta växel (manuell låda), så hostar / rycker den till ganska kraftigt 1-3 sek, kanske flera gånger men sedan blir den bra igen. Jag har fått för mig att det är tändningsfel, för jag har kopplat en testlampa parallellt med bränslepumpen och den lampan lyser stadigt. Det är alla cylindrar som lägger av samtidigt, för när den går så är det ren ton hela tiden. Även varvräknaren är stadig då den krånglar, så jag har uteslutit vevaxelgivaren. Och kamaxelgivare verkar inte alls finnas, för jag kan inte hitta någon där den skulle ha suttit. Och den ska ju i så fall inte hugga in förrän vid högre varvtal. Fast nog tycker jag att bilen har blivit svagare på sistone..?
- Ibland, fortfarande kvar på landsvägen, så ökar den plötsligt farten. Ungefär som att jag hade fingrat på farthållaren. Tomgången har nu ökat till 4500 RPM och det kan vara besvärligt att få den att lägga av med detta. Farthållare fungerar förresten utmärkt hela tiden. Obehagligt, för den är ju stark! Efteråt, så är bilen helt normal igen.
- Jag har letat läckage runt insugsrör, slangar etc men detta är liksom inte ett sånt fel. Extra stomanslutning direkt från batteriet till insugsrör och motorblock. Tomgången är fortfarande perfekt då jag står hemma och felsöker.
- Om jag stänger av denna varmkörda motor, så är den helt omöjlig att få igång igen! Startmotor snurrar fint, motorn gör en liten harkling och sedan tänder den inte med minsta suck. Startgas hjälper inte alls. Efter att den har fått stå i minst en timma, så startar den perfekt som om inget krångel hade varit alls.
- Tändstift ser bra ut, tomgångsmotor också, ingen gegga alls i rör eller spjäll.
Felsökningstips, någon..?