Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Grizzman
Min Volvo 960 -95, med 2½L sexan, har underliga saker för sig och jag tror att det hänger ihop:
- Den startar utmärkt kall, och tomgång är jämn och ren. Jag tycker väl att den är lite törstig för det är svårt att få den under 1,2 L / mil men annars har den alltid gått som en klocka och det är inget söndermekat monster.
- Efter några kilometer lätt landsvägskörning, gärna låga varvtal på högsta växel (manuell låda), så hostar / rycker den till ganska kraftigt 1-3 sek, kanske flera gånger men sedan blir den bra igen. Jag har fått för mig att det är tändningsfel, för jag har kopplat en testlampa parallellt med bränslepumpen och den lampan lyser stadigt. Det är alla cylindrar som lägger av samtidigt, för när den går så är det ren ton hela tiden. Även varvräknaren är stadig då den krånglar, så jag har uteslutit vevaxelgivaren. Och kamaxelgivare verkar inte alls finnas, för jag kan inte hitta någon där den skulle ha suttit. Och den ska ju i så fall inte hugga in förrän vid högre varvtal. Fast nog tycker jag att bilen har blivit svagare på sistone..?
- Ibland, fortfarande kvar på landsvägen, så ökar den plötsligt farten. Ungefär som att jag hade fingrat på farthållaren. Tomgången har nu ökat till 4500 RPM och det kan vara besvärligt att få den att lägga av med detta. Farthållare fungerar förresten utmärkt hela tiden. Obehagligt, för den är ju stark! Efteråt, så är bilen helt normal igen.
- Jag har letat läckage runt insugsrör, slangar etc men detta är liksom inte ett sånt fel. Extra stomanslutning direkt från batteriet till insugsrör och motorblock. Tomgången är fortfarande perfekt då jag står hemma och felsöker.
- Om jag stänger av denna varmkörda motor, så är den helt omöjlig att få igång igen! Startmotor snurrar fint, motorn gör en liten harkling och sedan tänder den inte med minsta suck. Startgas hjälper inte alls. Efter att den har fått stå i minst en timma, så startar den perfekt som om inget krångel hade varit alls.
- Tändstift ser bra ut, tomgångsmotor också, ingen gegga alls i rör eller spjäll.
Felsökningstips, någon..?
Användarvisningsbild
av KjellinJ
Lite osäker på din bil men kolla gasspjället om den kärvar när den är varm.
Användarvisningsbild
av lennarte
På -95 års modell kan du enkelt ta ut felkoder, OBD-uttaget kom inte förrän på -96 års modell. Om nu inte 960 var före dom andra modellerna med detta.
Användarvisningsbild
av frasse4
Grizzman skrev: ons 11 dec 2019, 21:53 Och kamaxelgivare verkar inte alls finnas, för jag kan inte hitta någon där den skulle ha suttit. Och den ska ju i så fall inte hugga in förrän vid högre varvtal.
Jag har inte hört att det ska ha funnits bilar som inte har haft kamaxelgivare, men vet inte säkert hur det var på 2.5:an. På din beskrivning låter det ju som att du tidvis tappar tändning och att den ibland beter sig som att den får tjuvluft. Det låter som att det finns flera fel i mina öron eller att det är stryl med databoxen. Steg 1 är väl att ta ut felkoder som Lennarte skrev. Vet inte om du har blinkdosa eller om det försvann när man gick över till Motronic 4.1 (vilket kom -95 tillsammans med 2.5 l sexan).

Kolla runt lite på 850-delen av forumet eftersom motorn (och stor del av bilen) har mer gemensamt med 850 är 740/940 som finns på denna del av forumet.
Användarvisningsbild
av KjellinJ
Åter igen lite osäker på din bil, men om du har en kallstartventil för bränslet och en tempsensor som styr denna. Om sensorn är defekt ger den info om att bilen är kall fast den är varm så då startar den inte.
av Grizzman
Jag är lite ovan vid denna bilen, men nu har jag läst på och till slut funnit felet! Men först klarar jag ut att det är en 960 -95 med motor B6254FS. Den har tändsystem Motronic 1.8, vilket innebär att den inte har immobilizer funktion så vi kan stryka den felorsaken på direkten. Jag har lyckats att hitta en lägesgivare i bakändan på den högra kamaxeln, rejält gömd på baksidan av topplocket och den är nog ingen lek att byta. En annan lägesgivare avläser vevaxelns läge, och den sitter överjävligt placerad ovanför svänghjulet. Två knacksensorer sitter på blockets vänstra sida. Den har också OBD av äldre datum, med blinkdosa där man kan testa en hel del funktioner utan extra specialutrustning, se nedan.

Jag skriver detta eftersom det finns så mycket vederhäftig information och folk med bergsäkra påståenden, där det mesta är totalt fel.

Bilen startade alltså mycket snällt i alla väder, men när den väl hade blivit rejält varmkörd och man stängde av den så blev den IBLAND helt omöjlig att åter starta. Startmotor snurrade fint, men det enda som möjligen hände var en liten avgaspuff i början. Startgas hjälpte inte alls, utan det enda botemedlet var att låta den stå i minst en timma varefter den startade hur snällt som helst. Vid stillsam körning, så kunde den ibland rycka till på ett kraftigt sätt som pekade mot ett tändningsfel och ingen bensinbrist. Inget ständigt småryckande, som det kan bli vid pensionsdags på Lambda-sensor. På beskedlig landsväg så kunde den ibland hitta på att tomgången plötsligt ökade till över 4000RPM och då drog den iväg på egen hand (efter att jag hade lyft bort vajern från farthållaren, så hände det inte fler gånger). När den väl hade börjat med detta trixande, så blev den också tydligt bluddrig på högre varv, på vanlig motorväg. Tomgång var alltid perfekt, när den inte rusade. Jag tyckte nog att den kändes lite trött för det mesta och den har väl alltid varit lite törstigare än den borde. Men fram tills att motorn hade blivit genomvarm, så var den alltid pålitlig och gick helt rent.

Det var troligen inget luftläckage, för då brukar ju varvtalsstörningen bli mera ”svävande”. Även på en insprutad motor. Jag kollade ändå alla små slangar, och jag letade läckage runt insuget med startgas. Luftmängdmätare såg bra ut, och det var inget klägg eller kärvande i reglagen. Tomgångsmotor var också snygg inuti. Tändstiften var lite svarta, så jag bytte dom av bara farten.

Bränslepump är ganska ny, och jag minns hur det kändes när den förra gav upp men nu var det lite annorlunda. Den har ingen bränslepump under karossen, bara den som sitter inuti tanken. Jag har byggt en kontrollampa som visar att det finns ström som matar den på rätt sätt. Jag tror inte att ett tveksamt relä kan ge detta fel.

OBD-test är två olika dosor som sitter på vänster fjäderbenstorn, märkta A och B. Det finns sex uttag i varje, men flertalet hål har ingen anslutning på undersidan. Test av tändsystem i hål 2 på dosa A ger IBLAND blinksignal 1-2-3 som säger att det är fel på ECT-sensor (Engine Control Temperature). Massor av tips på olika forum säger att detta är en särskild sensor som ska sitta väl gömd på plats under något av insugsrören eller i bakre ändan av topplockets vänstra sida. Och att den enbart styr Motronic tändning. Jag kan berätta att det inte sitter någon tempsensor där!

Men det finns en sensor på undersidan av termostathuset. En mässingskropp med hylstag 19 mm, med 1 dm lång kabel och ett tvåpoligt hylstag på den. Många påstår att detta är en kombinerad tempsensor för allt möjligt, inklusive Motronic. Om jag rycker hylstaget, så rasar visarinstrumentet till noll men inget annat händer med motorns gång. Den verkar också att styra kylfläkten. Om den påverkar kallstartventilen också, har jag inte lyckats att ta reda på. Ganska enkel att byta. Alla firmor som säljer reservdelar har denna i sitt sortiment. Men att byta denna sensor kommer inte att lösa problemet. Det är ungefär här som man börjar att bli desperat…

Ta nu en trädgårdsdyna och lägg ovanpå motorn. Lägg dig själv ovanpå och titta med en ficklampa ned på topplockets baksida. Långt ned mellan sladdar och rör, så sitter en snarlik tempsensor men denna har ingen förlängningskabel. Det spinkiga kablaget kan vara grillat / trasigt, så var försiktig när du lossar hylstaget. Den ser ut att vara förtvivlat svår att byta, men med pianisthänder och rätt sorts 19 mm blocknyckel så går det ganska enkelt. Tappa ned kylvätska först, och se till att köpa rätt sensor. Denna var svår att hitta i affären.

Efter att jag har bytt denna sensor, så går bilen helt utmärkt igen!
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]