Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av edmarkemil
#1347272
Hej jag har en volvo 740 1992 med regina... som strular.

Det är så att jag köpte den och har hållit på att göra iordning den, den gick helt perfekt innan och alltid startat lätt.
Tills en dag då jag körde ut den ur garaget och när jag skulle starta den så var den heldöd, rikigt märkligt.

Nån som har tips på vad som kan vara fel? något bränt? givare?
Har testatbyta saker från en annan likadan bil som, tändspole, hallgivare, tändstift, 2 styrenheter (en ovanför gas pedalen) och andra (brevid foten på passagerarsidan).
uppskattar all hjälp då jag är inte kommer på vad mer som kan orsaka problemet.
mvh Emil Edmark
Användarvisningsbild
av lennarte
#1347676
Det är inte ovanligt på modeller med huvud bränslepumpen i tanken att den plötsligt "ger upp" från en start till en annan. Det ska höras ett "surr" från tanken i 2 - 3 sek. med tändning på. Gör det inte det så ta fram reläerna bakom askfatet, plocka bort bränslereläet och sätt en bit kabel i sockeln mellan kabelsko 31 och 87/2. Siffrorna är gjutna i sockeln. Går inte pumpen då är pumpen förmodligen kass, går pumpen är förmodligen bränslereläet kass.
Tandspolen i dessa modeller (Rex/Regina) har en speciell tändspole med inbyggt slutsteg, verkar rent allmänt vara en sämre lösning än modeller med Bosch systemet med skilt tändspole/slutsteg.
av lagar
#1352060
Har råkat ut för samma fel och vi sökte i en vecka utan att hitta något. Ringde då verkmästaren på Volvo och han mindes att dom nyligen hade ett liknande fel och lovade ringa åter om en halvtimme så skulle han söka i datorn. Han ringde mig och det första han frågade mig var om jag köpt rotor,fördelarlock, kablar på Biltema, det hade jag för ca en månad sen och han sade att felet satt i rotorn som tydligen helt plötsligt slutade att fungera. Köpte en ny rotor och bilen gick igång direkt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1352247
lagar skrev:det första han frågade mig var om jag köpt rotor,fördelarlock, kablar på Biltema
Detta är en "gammal sanning" som dyker upp då och då. "Riktig sanning" är att en tillverkare hade problem i tillverkningen av fördelarlock under en period för nu ganska många år sedan. Om verkmästaren varit riktigt ärlig skulle han sagt att Volvo under samma period också hade problem med fördelarlock, liksom Mekonomen, AD-Center och förmodligen flera. Sedan är det så att det finns alltid en liten "felprocent" i tillverkning av något, och det drabbar den som säljer mycket mer än den som säljer lite. Utom på krockkuddar. Var på en utbildning (vi hade samma datoriserade underhållssystem) tillsammans med några killar från Autoliv. Dom berättade att dom hade en "felprocent" på 0 %. Varje ‰ felprocent hos dom kan betyda ett liv till spillo.
av lagar
#1352686
Jag redogjorde bara exakt vad som hände ! Du vill göra mig ansvarig vad en verkmästare sagt?? Min avsikt var bara att hjälpa den som hade problem. Blir betänksam att någon börjar spy galla efter ett inlägg. Men det är väl den kultur som råder nu. Lycka till Lennart med det du tycks ha som din viktigaste uppgift.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]