Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har både kran och spjäll (AC) vilket gör att att när jag stänger ner värmen så blir luften sval omedelbart (utan AC på) eftersom spjället öppnar i proportion till hur mycket du sänker värmen. Annars (utan spjäll) måste fartvinden (eller fläkten) kyla ned det varma elementet innan blir svalt. Så var det på äldre modeller (240 och bakåt), men då var själva värmekranen termostat styrd så den höll värmen på inställd temperatur oavsett (nästan) yttertemperatur
av Andreas12
lennarte skrev:Jag har både kran och spjäll (AC) vilket gör att att när jag stänger ner värmen så blir luften sval omedelbart (utan AC på) eftersom spjället öppnar i proportion till hur mycket du sänker värmen. Annars (utan spjäll) måste fartvinden (eller fläkten) kyla ned det varma elementet innan blir svalt. Så var det på äldre modeller (240 och bakåt), men då var själva värmekranen termostat styrd så den höll värmen på inställd temperatur oavsett (nästan) yttertemperatur
Isåfall är det onödigt där sitter en kran överhuvudtaget.
Spjällen sköter som du skriver samma funktion fast snabbare.
Får ta en titt ifall där är fler vajrar, är där det är dom oxå bortkopplade för här blir vatmt
Användarvisningsbild
av lennarte
Kollade i min Haynes bok för säkerhets skull, där står att värmeanläggningen är densamma i båda fall (med eller utan AC). Där står också att modeller utan AC har 2 vajrar (en till kranen och en till blandningsspjället), medans modeller med AC har en vajer (till blandningsspjället), värmekranen är vakuumstyrd på modeller med AC eller ACC. ACC är ett automatiskt system, heter på senare modeller ECC
Att det sitter en kran ändå är säkert för att det kan bli svårt att hålla ner temperaturen på sommaren. Om hela värmepaketet blir varmt så värmer det ju upp allt i dess närhet på sommaren, men på vintern funkar det säkert utmärkt med full värme och "bara" spjäll
Vill minnas att vissa Ford modeller (Fiesta,Sierra) på -70-talet bara hade blandningsspjäll, men då satt elementet i motorrummet och inte i kupén.
av Ulf965
Det är trångt och besvärligt att fixa med värmekranen, ta bort förarstolen och lägg dig på golvet med fötterna på baksätet. Vajern från värmereglaget går till värmekranskomplexet. När reglaget rörs från kallt läge öppnas först värmekranen sedan går det en vajer som styr ett spjäll som by-passar luftflödet genom värmeelementet. Se https://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=76279 hur det går till att byta värmekran för 940 utan ac. Se även https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -38943895/ där ser du hur det hela hänger ihop, obs vajern till spjället är inte kopplad till värmeventilen på den bilden. Fungerar inte sökmotorerna på din dator?
av Andreas12
Ulf965 skrev: sön 24 nov 2019, 18:59 Det är trångt och besvärligt att fixa med värmekranen, ta bort förarstolen och lägg dig på golvet med fötterna på baksätet. Vajern från värmereglaget går till värmekranskomplexet. När reglaget rörs från kallt läge öppnas först värmekranen sedan går det en vajer som styr ett spjäll som by-passar luftflödet genom värmeelementet. Se https://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=76279 hur det går till att byta värmekran för 940 utan ac. Se även https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -38943895/ där ser du hur det hela hänger ihop, obs vajern till spjället är inte kopplad till värmeventilen på den bilden. Fungerar inte sökmotorerna på din dator?
Sitter med telefonen , men ja jag har sökt , den guiden såg jag idag, då kranen saknades antog jag att det var allt...
Att där fanns blandningsspjäll tänkte jag inte på.
Sökmotorn tänker inte själv på min tele, gör den det på din dator?
Man måste veta vad man letar efter..
Sen ändrades vissa saker på 940 .
Var 20 år sen jag ens skruva med dessa bilar och minnet sviker .
Är lättare att ställa frågan än att riva allt och kanske inte hitta något ändå.
av Andreas12
lennarte skrev: sön 24 nov 2019, 18:40 Kollade i min Haynes bok för säkerhets skull, där står att värmeanläggningen är densamma i båda fall (med eller utan AC). Där står också att modeller utan AC har 2 vajrar (en till kranen och en till blandningsspjället), medans modeller med AC har en vajer (till blandningsspjället), värmekranen är vakuumstyrd på modeller med AC eller ACC. ACC är ett automatiskt system, heter på senare modeller ECC
Att det sitter en kran ändå är säkert för att det kan bli svårt att hålla ner temperaturen på sommaren. Om hela värmepaketet blir varmt så värmer det ju upp allt i dess närhet på sommaren, men på vintern funkar det säkert utmärkt med full värme och "bara" spjäll
Vill minnas att vissa Ford modeller (Fiesta,Sierra) på -70-talet bara hade blandningsspjäll, men då satt elementet i motorrummet och inte i kupén.
Tack. Då får jag försöka hitta den vajern .
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?

Då kanske det finns nåt att häll[…]