Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taipen
#1337707
Är de någon som har koll på et på Volvo Penta fälgar? Tänkte sätta dom på en 960 med vinterdäck Jo de är 15 tum så de borde gå sätter man 175/65 15 så klarar man skärmkanten om et är vad jag tror de är man kan sätta 185/65 eventuellt men som sagt beror på vad et är. Jag har hugg på 4st till förmånligt pris men dom är en bit bort och ägaren kommer inte ihåg et och är just nu och jobbar på annan ort. Tacksam för svar :-)
av Rådlös
#1337722
Volvo Penta tillverkar och säljer båtmotorer i olika storlekar. Visserligen brukar man använda gamla bildäck som fendrar, men jag är bergsäker på att det inte finns några fälgar kvar på dom däcken. ;-)

Har du ingen bild på dina prospekt, någon här kanske känner igen dom och vet mer om dom?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1337738
Penta = πέντε är Grekiska och betyder fem. Alltså penta - fälgar betyder fem - fälgar = femekrade fälgar .... :-D .
Tänk Pentagon, ett hus men fem flyglar
Användarvisningsbild
av frasse4
#1337748
De hör väl till 240/740 eran så det bör vara ET 25. 960 har ju ET 25 tom. -94 därefter ET 43. Så det känns som att de kan hamna väldigt långt ut på din bil (för det var väl en -96?)
Användarvisningsbild
av taipen
#1337811
Jo de gör de men med 175 så är yttersidan oförändrad dvs samma som 205 men däremot hamnar den 30 mm längre från insidan med 185 hamnar de 5 mm närmare skärm kanten och 25 mm längre från insidan de förutsätter att et är 25
Användarvisningsbild
av taipen
#1337947
Jo de har jag räknat med dom borde fungera men de beror som sagt på vad inpressningen et är får ta och mäta på de i värsta fall har hittat en formel för att beräkna et så de ska väl gå få fram på de sättet om inte annat.
Användarvisningsbild
av taipen
#1338106
Har nu fått et på Penta fälgarna de är et 20 vilket betyder att 175 kommer 8 mm närmare skärm kanten och 38 mm från i sidan så med andra ord de bo de funka då et på min 960 är 43, får in ett finger mellan däck och skärm kant nu och då har jag fälgar med et 40 rullomkrets klarar sig med 175/65 15 blir den inom marginalen på +- 5% dags att testa :-)
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]