Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Finns begagnade.... Kanske svårt dom närmaste dagarna. Om du inte bor i Halmstad, har 2 st liggande. Byggt om min motor till E85 så jag har en justerbar BTR. Den är billigare än en "pirat" ny
Tack för erbjudandet! Vi bor tyvärr lite långt från Halmstad :-)

Hade tänkt att vi åker och köper en idag, men det verkar inte vara lätt att hitta på typ Biltema eller så. Och det är inte så det kryllar av dem på nätet heller tyvärr. Hade annars blivit årets bästa julklapp tror jag :-)

Sen verkar det oklart vilken BTR som passar regina. Hittar lite olika bud.
Vi fick så äntligen fatt på en BTR. Dock till en 16V, men enligt han jag lånade den av skulle det vara samma. Men bilen går fortfarande uselt. Orkar inte hålla tomgång och dör sen med svarta stift...
Nu funderar på styrkort, tändmodul och tändkablar... Tändkablar är ju en billig match. Men resten av tändsystem till regina blir en tuff affär.
Vad tror ni?
Fick tips av lokala meken att kolla följande:
- Bränslefilter
- Testa bränslepumpen
- Testa bränslepumpsrelä
- Testa spridarrelä
- Kör insprutsdiagnos: https://www.sporthoj.com/forum/showthre ... lvo-240-92
- Kolla kabelbrott/jordning till spridare?
- Lossa kablar till spridarrelä och se att inget bränsle kommer
- Testa att sprayat med startgas runt varenda slang och anslutning på insprutningen
- Byt tempgivare till instrument som var trasigt
- Kolla kamremmen igen...
- Kolla kilen till vevens kamdrev, kan vara trasigt
- Byt tändkablar - Har noterat ett litet glapp?
- Kolla tändning med stroblampa
- Byt lambda
- Laga grenrör
- Byt insprutningsboxen
- Kolla rotorfördelarlock
- Testa kallstartsventilen
- Triggergivare
- Kan katalysator vara täppt?

Så resten av julhelgen verkar räddad :-) Vilka saker borde man prioritera?
Är vakuumledningen till MAP-sensorn rätt inkopplad? Sensorn sitter på undersidan av staget mellan vänster fjäderbenstorn och torpedväggen. Det ska gå en vakuumledning dit från insuget. Det går att kontrollmäta MAP-sensorn.

Om motorn har kallstartspridare (inte säkert) så sitter den på undersidan av insuget. Kallstartspridaren används bara när det är MYCKET kallt på dessa motorer (under -15°C eller så). Därför kan man i princip ta bort den eller åtminstone koppla bort bränsletillförseln till den om man misstänker att den orsakar problem, för felsökning.

Kontrollmät motortemperaturgivaren (den bakre av de två temperaturgivarna), och kanske lufttemperaturgivaren.

Det här problemet kan inte gärna ha med tändsystemet att göra, inte heller med dåliga tändkablar.
MAP verkar ok.
Dock observerade vi att lufttempgivaren vi fick hade fel modellnummer. Så vi bytte denna och nu startar den och går på tomgång! Men vid gaspådrag på varv under 3000 går den dåligt.
Skönt som bara den att den går nu. Men nu är vi tillbaka på ruta ett... Ska kolla kallstartsspridaren också.
FÖR INFO!
Remskivan hade delat sig och visade märket på fel ställe. Gick lite bättre efter vi fixat det.
En tändkabel var glapp, bytt den. Gick lite bättre.
Även kabel till vevaxellägesgivare var brusten i isolering. Kan påverkat lite...
Men kronan på verkat var faktiskt MAP sensor! Vacuumslangen var trasig. Nu går den som en klocka!
Tack alla för er hjälp.
Jag hade faktiskt samma problem på min B234F motor. Jag skulle kolla tändläget på tomgång "bara för att" när min motor gick som "kom hjälp mig att dö" för några år sedan. Kopplade in en stroboskoplampa och fick se en underlig syn, nollmärket på vevaxelremskivan vandrade sakta runt. Det tog c:a 2 minuter för ett varv...... men det tog ytterligare ett tag innan jag fattade vad felet var. Ovanpå detta är det inte samma remskiva på B234 som på B230, så det tog ett tag innan jag hittade en bra beg....
Borde skrivit något om detta, men det är ju inte det vanligaste felet precis
Remskivan delar sig om man håller emot på den för att lossa skruven när man byter kamrem. (Man kunde göra det på tidigare rödblocksmotorer, som hade en annan sorts remskiva. Tyvärr föreslår t ex en guide för kamremsbyte på det här forumet att man ska göra det även på senare motorer, vilket alltså kan innebära bekymmer.)

MAP-sensorn, eller snarare vakuumledningen dit, var nog det egentliga felet. Om ledningen mellan insuget och givaren läcker ”tror” insprutningssystemet att motorn är mer belastad än vad den är, och matar då på med bränsle.

Jag gissar på nåt knas med "clock[…]

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]