Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av johan5588
#1286497
Min 740 med bosch-sprut och två bränslepumpar startar segt, dvs får mala på startmotorn 5-6 sekunder vid varje start, sen går den superbra. Har bytt bränslefilter, men ingen skillnad. Har läst nån stans att det sitter en backventil inbygd i pumpen under bilen, och om den inte funkar så kanske bränsle rinner tillbaka...(?)

mvh johan
av sicnarf
#1286574
Prova att ha på tändningen några sekunder innan du startar så ska den gå igång direkt då trycket har byggts upp. Backventilen är den "mässingsklump" som siter direkt efter pumpen.
Den är "monterad" på Den korta plastslangen som går mellan pump och filter.
Backventilen är bara tillför att bibehålla tryck i slangen en period.
Detta tryck bygger ändå pumpen upp ganska snabbt utan ventil. Men den kan läcka mycket också. Ser sådan ut ungefär:
av johan5588
#1286900
Tack för svar.
Pumparna går inte med tändningen på, har testat detta förut, ger ingen skillnad.
Så backventilen sitter inte i pumpen? kan backventilen isf bytas separat?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1286933
På LH2. 4 som dessa bilar har (dom som inte har Regina) finns "både och" med detta om pumparna ska gå eller inte med tändning på. Tror inte det finns något "spcifikt" om vilka som har det eller vilka som inte har det. Min 745 -88B har det inte. Jag har en manometer inkopplad på min motor så jag ser bränsletrycket. Där är aldrig något tryck kvar vid kallstart, men det är fullt tryck innan motorn snurrat ett varv. Så startar inte din motor efter 3 - 4 motorvarv så är det inte för att det är brist på bränsletryck. Om det inte är fel på någon (eller båda) av pumparna förstås. Funkar inte tankpumpen kan det vara problem att få huvudpumpen att fungera i vissa lägen (mindre än halv tank, parkering i backe, m.m)
av johan5588
#1286957
lennarte skrev: mån 17 dec 2018, 07:37 På LH2. 4 som dessa bilar har (dom som inte har Regina) finns "både och" med detta om pumparna ska gå eller inte med tändning på. Tror inte det finns något "spcifikt" om vilka som har det eller vilka som inte har det. Min 745 -88B har det inte. Jag har en manometer inkopplad på min motor så jag ser bränsletrycket. Där är aldrig något tryck kvar vid kallstart, men det är fullt tryck innan motorn snurrat ett varv. Så startar inte din motor efter 3 - 4 motorvarv så är det inte för att det är brist på bränsletryck. Om det inte är fel på någon (eller båda) av pumparna förstås. Funkar inte tankpumpen kan det vara problem att få huvudpumpen att fungera i vissa lägen (mindre än halv tank, parkering i backe, m.m)
Så du menar att byte av backventilen inte är lösningen på mitt problem?
tankmätaren är ur funktion som vanligt på dessa modeller, men vet att det är bränsle i för normal funktion.....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1287073
Det kan man ju aldrig veta, men kolla först i alla fall att tankpumpen fungerar i alla fall. Den ska höras (som ett surrande) om du tar bort tanklocket och håll örat mot med motorn igång.
Om backventilen inte fungerar bör du kunna lossa bränsleröret koppling bak på röret till spridarna efter du stannat motorn utan att det sprutar ut bränsle. På min bränsletrycksmätare sjunker trycket sakta när motorn stängs av. Tar ett par, tre minuter till 0
av johan5588
#1287397
lennarte skrev: mån 17 dec 2018, 22:07 Det kan man ju aldrig veta, men kolla först i alla fall att tankpumpen fungerar i alla fall. Den ska höras (som ett surrande) om du tar bort tanklocket och håll örat mot med motorn igång.
Om backventilen inte fungerar bör du kunna lossa bränsleröret koppling bak på röret till spridarna efter du stannat motorn utan att det sprutar ut bränsle. På min bränsletrycksmätare sjunker trycket sakta när motorn stängs av. Tar ett par, tre minuter till 0
Tack, tack, nu har jag lite att kolla upp :-)

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]