Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mrbig92
#1280845
Hejsan.
Jag blir inte klok på min 740 med Regina motor så jag vädjar till er kunniga Volvo folk.

Det är så att jag får inte den att gå bra....

Efter ett startmotorbyte så går bilen dåligt på tomgång och stryper sig själv vid kraftigare gaspådrag.
Vid bytet lossades slangen till luftfiltret och även de 2 jättesmå slangarna på gasspället.
Går inte att sätta dom fel när man sätter tillbaka dom.

Jag har försökt hitta info på Google och även via personer i min närhet men ingen kommer på felet....

Jag har testat startgas vid slangar och dylikt = ingen skillnad.
Bytt tändstift = lite bättre tomgång i nån minut bara.
Bytt syresensorn = ingen skillnad.
Kollat nån lös slang eller kabel = hittar inget fel.
Kollat felkoder i nummer 2 på diagnosboxen och fick felkod 121 vilket ska vara tryckgivar signal = bytte tryckgivaren men felkoden e kvar.
Nu när jag testade idag fick jag både 121 och 233. 233 = tomgångreglering?

Tar tacksamt emot tips.

Mvh
av NilsO
#1280933
Kanske inte mycket till svar, men säker att slangen mellan tryckgivaren och insuget sitter rätt och är tät? Den slangen sitter ju rimligen i vägen när man byter startmotor…

(Bara så vi talar om samma sak, för säkerhets skull: Tryckgivaren, MAP-sensorn, är den som sitter på undersidan av staget mellan torpedväggen och vänster fjäderbenstorn.)
av Mrbig92
#1281095
Japp. Vi pratar om samma. En svart liten dosa med en trepolig kontakt och en pip för slang 👍.

Tydligen sitter ingen slang där?

Vet du vilken som ska sitta där?
av NilsO
#1281108
Jag har ingen bil med Regina längre, så kan tyvärr inte fotografera.

Men det ska gå en vakuumledning mellan givaren och insuget. Det finns en mässingsnippel på insuget speciellt för detta. Det är INTE en av slangarna på spjällhuset (de går till kolkanistern/EVAP), utan jag har för mig att den sitter uppe på själva grenröret.

Saknas ledningen så kommer motorn inte alls att gå något vidare : )
Användarvisningsbild
av lennarte
#1282466
Jag hittade en bild som jag "lade upp" i en annan tråd. Där visar det en gulaktig slang/plaströr mellan MAP-sensorn och till insugets översidan. Kanske någon annan slang där sitter fel
150378-4f544a76679470c204baaeca3263066e_large.jpg
150378-4f544a76679470c204baaeca3263066e_large.jpg (116.39 KiB) Visad 795 gånger

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]