Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hofu
#1274964
Hej,

Hade tänkt att byta oljan i växellådan på min 940 91a. Har sökt runt och det verkar som att det är kontroversiellt vad som ska användas, så jag ringde bilia och frågade om de hade något inne som passar.

Han sa då att om jag hade lämnat in bilen hos dem hade de hällt vanlig 5w40 olja i. Verkar som att rekommendationerna har ändrats på m47an men kan det verkligen stämma?

Sidofråga, samma sak med servoolja, vanlig biltema dextron iii?
av errim
#1274999
Jag köper Volvos växellådsolja hos Volvoåterförsäljare. Funkar bra och så vet man att det är rätt olja.
Köp 2 liter så räcker det och blir en skvätt över.
Mvh, Bengt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1275237
Det har ändrats i specifikationer fram och tillbaka under årens lopp men det senaste är nog motorolja söder om Ångermanälven och ATF olja där det är riktigt kallt på vintern. Dock vet jag inte om så tunn olja som 5W är bra på en i grunden svag växellåda. ATF oljan väl tjockare än 5W.
av Hofu
#1275248
Så 10w40? Kommer vara i varmare delar av världen, Skåne och neråt. Finns det nån anledning till att man inte rekommenderar 75w90 gl4/5 som i många andra lådor?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1275311
Hofu skrev:Så 10w40? Kommer vara i varmare delar av världen, Skåne och neråt. Finns det nån anledning till att man inte rekommenderar 75w90 gl4/5 som i många andra lådor?
75 eller 80W90 har aldrig rekommenderas i Volvos växellådor sedan M40 ersattes på -70-talet. Dessutom rekommenderas inte GL 5 till växellådor, endast till hypoid bakaxlar. Det har med tillsatser att göra, som kan vara aggressivt mot mässing (synkringar)
Biltemas Semisyntetisk 10W-40 är en både billig och bra olja till både motor och växellåda till våra (numera) ganska gamla bilar
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000022956
Eller en "ren" mineral olja
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000022972
Det finns andra alternativ än Biltema givetvis, men det är Biltemas jag använder

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]