Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag vill montera en Regina pump på en armatur från en äldre Volvo 740, är det möjligt?

Pumpen dog och bilen fick tas till verkstad. Fick tillbaka den med läckande anslutningar i genomföringarna. Armaturen har plåtlock och vinklade stålrör för bränsle. Vill fixa det här själv istället.

Har en armatur från en äldre 740. Bildsök hjälper inte, önskar undvika demonteraing och upptäcka att det inte går. Då får jag hitta en regina-armatur först.

Alterntivt behöver jag borra upp returröret och ersätta det, men jag vet inte hur eller med vad jag ska få det tätt.

Jag tog armaturen från en 740 för att vara säker på det blir rätt med bränslemätaren, men nu är jag tveksam, borde jag tagit en armatur från en 940 istället, eller är det nödvändigt med en Regina-armatur? Jag vet att 940 -92 och framåt har större tank/annan armatur.
Du skriver inte vilken modell och årsmodell det gäller, men antar att det är 740 -91 eftersom den har Regina och plåtlock?

Nivågivaren i 940 91–92 och 740 91–92 är samma. (Men inte resten av armaturen.) Senare 940 har en annan nivågivare som inte funkar med din tankmätare.

Jag tror också tidigare 740 har en annan nivågivare som inte heller funkar på 740 91–92, men är inte 100% säker på det.

Sen är tankpumpen i Regina-systemet en högtryckspump. På 740 fram till och med årsmodell 90, och på 940 fram till och med årsmodell 94 cirka, är tankpumpen bara en ”förpump” och det sitter en högtryckspump nere vid bränslefiltret under bilen. På senare 940 är tankpumpen en högtryckspump (pumpen under bilen borttagen), och en sådan pump fungerar i Regina-systemet. Men då passar ju tyvärr inte resten av armaturen.

Det är tyvärr väldigt rörigt med tankarmaturerna till sena 740 och 940. Till årsmodell 91– och framåt finns åtminstone fyra olika varianter som inte går att byta mot varandra. Fler om man räknar med tidigare 740.
Det är mycket riktigt en 740 från 91, och ja, det är rörigt. Armatur och tank ser likadana ut för regina och lh på bilder jag hittat bortsett från pumpen, kablage och slang mellan pump och rör.

Varken jag eller internet har haft en armatur från regina jämte en lh. Det närmsta jag kommer är https://www.volvoclub.org.uk/faq/FuelTa ... cement.htm min slutsats är att det går flytta över vad som behövs från regina armatur till lh armatur, för jag ser inga fästanordningar som inte skulle finnas på lh armaturen(den jag har) och bilder på regina.

Armaturen behöver gå ihop rent fysiskt med pumpen, tankmätaren ej prio nu. Jag vet att de större från 940 inte passar, likaså går inte en äldre hävert-modell. Men de med vanliga 60 liters tank mellan 88-92? Allt hänger egentligen på pumpens diameter och fästet för denna så pumpen hamnar i rätt läge i tanken. Hittar inte två olika modeller soppafilter t ex, utan det verkar finns ett.

Behöver byta ett rör, returen, men jag vet inte hur jag ska få det tätt om jag gör upp ett hål i locket.
Man tycker att det borde gå att flytta över.

Vad är det för slags koppling på tryckledningen på ovansidan av armaturen? På 740 -92 (de har armatur med plastlock) är det en snabbkoppling. Men på din kanske det är en banjokoppling? Isåfall passar ju inte heller en armatur från årsmodell -92.
Ja, man kan tycka det borde gå att plocka över allting.

Mitt lock är av plåt och har vinklade kopplingar i stål. Den för bränslematning är en banjokoppling som sitter direkt på locket och returröret är ett rör som går rakt upp 3cm sedan 90 graders böj. Misstänker att detta röret ska ha en bula i änden som man trär slangen över, men att en bit av röret helt enkelt gick av vid demontering på verkstad, och att de bara tryckte på slangen och dragit en slangklämma = inte tätt!

Jag hittar inte en enda bild eller bil med ett likadant lock som jag har. Bilder på plåtlock går att hitta, men då ser båda kopplingarna ut som jag beskriver returröret, inte sett något med banjokoppling.

Ersätter jag med plastlock måste jag antingen skarva befintliga eller köpa ersättningsslangar, men för att byta slangarna från bränslerören måste tanken plockas ned helt och hållet för att kunna komma åt de kopplingarna.

En firma som pysslar med rör borde kunna ersätta ett eller båda av rören/kopplingarna och garantera täthet.

Jag får se vad verkstaden säger imorgon. Inte för jag tror det går att trolla när sakerna visar sig vara ruttna - men de borde ringt och förklarat omständigheterna istället och gjort något åt det istället för att låtsas ha gjort jobbet.

Jag lämnade ju in bilen just för att jag inte ville riskera trasiga saker som jag blev ståendes med utan att kunna åtgärda. Kände inte till 100% hur bränslerören var kopplade eller skicket på dem, googlade ju fallet och insåg att det här reder jag inte här och nu. Full tank hade jag också... I efterhand inser jag att jag kunde köpt valfri pump och tagit en tank jag har liggandes, fulkopplat och fulkört så länge.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]