Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mikewse
#1270180
Jag har läckage på röret mellan servopump och styrväxel på min Volvo 945-92 / B230FB.
Var köper man reservdel bäst - finns det piratdelar eller är det Bilia som gäller?
Och finns det flera olika servomodeller så jag borde kolla nån detalj på bilen innan jag handlar så det blir rätt?
av mikewse
#1270439
Oj, intressant! Hur funkar det med alla böjar (av bockat metallrör på originalet), kan de förforma slangen eller behöver man sätta klämmor på en sån slang för att den ska följa rätt väg?
av S80_140HK
#1270489
En hydraulfirma kommer inte vara dig behjälplig dock.

Jag hade samma problem i våras och var i kontakt med:
Enskede Hydraul
Hydroscand Uppsala
Slangservice Uppsala
Hydroscand Sala
Zetterbergs (Bygger lastbilspåbyggnader)

Och ingen av dessa ville varken skarva eller pressa nya slangar till min 940 -96. Dom vill inte ta ansvar om det händer något med styrservot. Sen är slangarna lite speciella, det går ett rör/hård slang inne i själva slangen vilket ställer till det lite ytterligare.

Undantag finns säkert, men detta är svaren jag fick i alla fall. Slutade med att jag köpte en beg slang från bildelsbasen.
av mikewse
#1270493
Ajdå då verkar det ju inte lika lovande. Jag ringde dock till Swedol i Västra Frölunda och de sade sig kunna pressa en slang bara de hade material som passade, de är inriktade på hydraulslangar till maskiner. De verkade inte ha gjort till bil förut så var lite svävande men de sa i alla fall att de har slang ner till 1/4"-dimension och massa olika nipplar (skruv, banjo, mm) i tum- och mm-dimensioner. Är det såna här standardnipplar på 940-slangarna?
Och kan det bli problem med böjarna genom motorrummet som slangen behöver träs igenom?
av rd350
#1270497
De använder slang hela vägen, minns man fick lägga en alubricka i konan uppe vid servopumpen för att få det tätt. Sonen fick gjort en nu i somras, kostade 350 kr.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]