Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1265120
Hej! Hade in bilen på Volvo idag för åtgärd av läckage av kylarvätska. De bytte vattenpump, och provtryckte, nu ska det vara tätt (bytte vattenpump för två år sedan av samma anledning). De bytte även bromsskiva osv vä bak och bromsklossar övriga bromsar. Efter det här är det mer rattskak, den går ryckigare och "klonkande ljud" hörs ff i lägre hastigheter, svårt höra i högre hastigheter. Och det servoskriker vid fullt rattutslag (styrservopump bytt för ett år sedan). På tomgång gnisslar dessutom remmarna lite , de byttes för ett år sedan. Igår kväll var det bara bromsarna som lät illa, den gick mjukt och fint i övrigt. Jag kan i stort sett ingenting om bilar. Typ var jag ska sitta när jag kör, det är allt. Ska jag köra in bilen på Volvo igen, och vad ska jag säga då? Den har gått 9600.
#1265170
Det är lite svårt att veta precis vad du menar, ljud och ryckningar kan vara många olika saker.

Att remmarna låter beror på att de är slitna, och det kan Volvo kanske inte göra så mycket åt. Frågan är väl varför de blivit slitna efter bara ett år, möjligen för att man gjorde fel när man monterade dem förra gången.

En vanlig sak som händer på 940 när man lyft upp bilen är att det kommer luft i styrservosystemet. Då skakar ratten ganska kraftigt ibland. Vet inte om det kan vara det du menar? Man luftar systemet genom att vrida ratten fullt åt vardera hållen ett antal gånger med motorn igång. (Enklast är att köra på tomgång i ettans växel på en parkeringsplats eller något medan man vrider ratten fullt åt höger och vänster tills det slutar vibrera.) Volvo borde gjort detta, men de är väl stressade som vanligt.
#1265172
NilsO skrev:Det är lite svårt att veta precis vad du menar, ljud och ryckningar kan vara många olika saker.

Att remmarna låter beror på att de är slitna, och det kan Volvo kanske inte göra så mycket åt. Frågan är väl varför de blivit slitna efter bara ett år, möjligen för att man gjorde fel när man monterade dem förra gången.

En vanlig sak som händer på 940 när man lyft upp bilen är att det kommer luft i styrservosystemet. Då skakar ratten ganska kraftigt ibland. Vet inte om det kan vara det du menar? Man luftar systemet genom att vrida ratten fullt åt vardera hållen ett antal gånger med motorn igång. (Enklast är att köra på tomgång i ettans växel på en parkeringsplats eller något medan man vrider ratten fullt åt höger och vänster tills det slutar vibrera.) Volvo borde gjort detta, men de är väl stressade som vanligt.
Tack för tipset, ska testa det!
Ang. remmarna, konstigt bara att de började låta efter att de varit där och tagit av och satt dit dem igen tycker jag, borde låtit igår också om de var slitna kan jag tycka. Jag har erfarenhet av att bilar börjat rycka förut när jag varit inne på Volvo, kanske ska byta verkstad ;-)
#1265188
NilsO skrev:Ja, det skulle ju vara om Volvo monterat remmarna alldeles fel, så att de går snett eller så. Jag tror det kan finnas något sätt att lyckas göra det. Men då borde det synas ganska tydligt.
Det hände efter bytet av servopumpen, då hamnade remmen fel, och gled av över ett par 100 m från verkstaden, de fick komma ut och lägga på remmen på plats, i -10. Haha.
#1265903
Bara undrar om det är kockar som jobbar med din bil på den Volvo verkstaden? För inte kan de väl vara aukt Volvo mekaniker? Slå näven i bordet och skäll ut dem. Bytt sedan verkstad efter att de åtgärdat felet, för helvete direkt! Du blir rånad av dessa idioter!
#1265934
Om bromspedalen sjunker när du håller ett lätt tryck på den är det ett inre läckage i huvudcylindern. Sjunker den när du trycker hårt är det ett yttre läckage och du bör inte köra med bilen, bromsvätskan kan ta slut. Bromslampan är kopplad till nivån i behållaren för bromsvätskan och till en ventil som känner av skillnader mellan dom 2 bromskretsarna. Du bör först kolla nivån i behållaren. Om det är det första alternativet är det inget akut, men det bör fixas, är det det andra alternativet måste det fixas omedelbart, så du inte blir utan broms. Nu är det ju 2 bromskretsar så du har alltid broms på några hjul, men det bromsar sämre
På vissa modeller av 7/900 modellerna kan man göra fästet till servopumpen krokigt om man gör fel när man lossar och ska byta remmar. Kolla så att servopumpen sitter rakt i förhållande till remskivan på vevaxeln och mot AC-kompressorn (om du har en sådan)
#1266682
Ngn koppling på bromsslangen var inte åtdragen så det rann bromsvätska ner på fälgen vid inbromsning....nu är den åtdragen, det är påfyllt och bromsarna tar som de ska.
lennarte skrev:Om bromspedalen sjunker när du håller ett lätt tryck på den är det ett inre läckage i huvudcylindern. Sjunker den när du trycker hårt är det ett yttre läckage och du bör inte köra med bilen, bromsvätskan kan ta slut. Bromslampan är kopplad till nivån i behållaren för bromsvätskan och till en ventil som känner av skillnader mellan dom 2 bromskretsarna. Du bör först kolla nivån i behållaren. Om det är det första alternativet är det inget akut, men det bör fixas, är det det andra alternativet måste det fixas omedelbart, så du inte blir utan broms. Nu är det ju 2 bromskretsar så du har alltid broms på några hjul, men det bromsar sämre
På vissa modeller av 7/900 modellerna kan man göra fästet till servopumpen krokigt om man gör fel när man lossar och ska byta remmar. Kolla så att servopumpen sitter rakt i förhållande till remskivan på vevaxeln och mot AC-kompressorn (om du har en sådan)
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]