Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1259961
Eftersom ljudet uppstår när motorn får jobba / när det är högt bränsletryck så tänktr jag att det måste vara grenröret som låter. Bytte grenrörspackningar och packningen mellan grenrör och avgassystem. Korsdrog till och med grenröret med 25Nm men det låter alltså fortfarande.

Eftersom ljudet bara låter när man gasar/motorn får jobba hyfsat hårt/bränsletrycket är högt så borde det ju vara antingen något i motorn, tändningen, stödlager eller någon bränsledel?
Senast redigerad av 2 nkewk, redigerad totalt 0 gång.
#1260319
Videon där man hör hur det klonkar till vid start är ganska kort. Spelade in i ungefär två minuter på den andra videon och där hör man framförallt generatorns lager??? och att motorn inte riktigt låter som den ska. Jag tycker även att den pustar och pyser lite inifrån själva "svanen" vid insuget, har sprayat med startgas på alla vakumslangar och det är tätt. Man hör nog inte ljudet från insuget på filmen men det är iallafall något läte därifrån.
Vad f*n kan det va? Misständer den eller vad är det som orsakar det tickande ljudet från motorn? och vad kan orsaka insugsljudet?

Start (kort):

längre video:
#1261248
Tändningen som orsakade ljudet hela tiden...
Kamremshjulet stod i verkligheten en kugg fel och jag såg det direkt när jag kunde använda mig av en tändinställningslampa då den stogd på ungefär 25-30...
Nu är bilen pigg som satan och låter ingenting. Tack till alla för alla förslag!

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]