Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SchultzDuvy
#1254762
Hej!

Min 940 från 1992 drar mycket olja undanskymt mellan den årliga servicen per år.

När teknikern skulle byta olja och filter i år konstaterades att det bara fanns 1 enda liter kvar!

Nu till saken, var bör jag kolla efter läckage?

Det dumma är att det finns inga synliga läckor.

Vevhusventilationen är rengjord och fungerar, den är inte igensatt.

Några förslag där ute?

Mvh SchultzDuvy
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1254768
Men har du inte kollat oljan en enda gång sedan service? :-o På en gammal bil måste man göra det ganska ofta, om inte annat för att försäkra sig om statusen. Att en bil drar en viss mängd olja är inget ovanligt, en gammal bil med långa bytesintervaller och kanske höga miltal får man räkna med att den tar en del.
Kolla vid varje tankning åtminstone!

Mike
Användarvisningsbild
av frasse4
#1254780
Det framgår inte hur långt du kört sedan senaste service. De rymmer inte så mycket olja från början, bara runt 3,7 l. Så om du kört 1000 mil och den dragit runt 2,7 l blir det 1 l på 370 mil. Skulle säga att 1 liter på 500 - 1000 mil är helt normalt så möjligen lite i överkant då (baserat på hur långt du kört).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1254806
Den som säger att hans bil inte tar någon olja vet tydligen inte om hur mycket oljan späs ut av bensin, vatten och diverse otyg. Kör man då mest korta sträckor och framför allt vintertid förvärras problemen. Blir det då en sådan värmebölja som vi haft nu så kan dom "lättflyktiga" föroreningarna "dunstar bort" i snabbare takt, kanske i samband med en längre tripp och då tror man att oljeförbrukningen kom plötsligt. Istället har det under en längre period blivit utsätt så oljan blivit tunnare och tunnare och då dels förbrukas det lättare och dels dunstar det som jag skrev ovan. Själv har jag en 16V motor med hydrauliska ventiltryckare i min 745-a som rullat omkring 450000 mil. Den "tar" ingen olja, men efter 4 - 600 mil är den så utspädd så ventilerna börjar "ticka". Då byter jag olja och filter och det blir tyst igen tills nästa vår. Ibland hinner jag byta innan det börjat "ticka" (kör inte mer än c:a dom 4- 600 milen om året). Jag behöver aldrig fylla på någon olja mellan bytana, så "officiellt " tar den ju ingen olja. Kör på E85 och det spär ut oljan mer än bensin, så det motsvarar kanske 1000 -1500 mils körning på bensin
#1254858
Hej igen!

Jo, bilen har gått 18000 mil och serviceintervallet var ungefär 1500 mil sen förra året.

Är det alltså "normalt" för denna motor att smygdra olja då?

Det är för övrigt B230FB-motorn.

SchultzDuvy
#1254863
Kontrollampan för olja har aldrig lyst under färd, bara någon sekund när bilen startas.

Så det kanske fanns mer än 1 liter olja i motorn när servicen utfördes då.

Men du säger alltså att det är normalt att B230FB drar lite olja i smyg?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1254875
Jag förstår inte riktigt vad du menar med i smyg.

De flesta motorer drar en mindre mängd olja utan att det märks annat än på att oljenivån sjunker. Ju äldre en motor och är ju fler mil den gått desto större chans att den drar olja. Med viss variation mellan olika exemplar beroende på slump och hur service skötts.

Mer än en halvliter per tusen mil skulle jag själv se som att motorn börjar bli sliten men det behöver inte betyda att det inte går utmärk att köra vidare även med en motor som drar mer än så bara man håller koll.
av NilsO
#1254877
Och de behöver inte vara slitna. Volvo specificerade att motorn i 850 fick dra upp till 1 liter per 100 mil(!) som ny utan att det skulle anses vara något fel.

Jag har aldrig haft en bil med B230 som gått mindre än 30 000 mil. Ingen av dem har dragit särskilt mycket olja. Men hur mycket olja drog de när de var nya, egentligen?
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1254878
NilsO skrev: tor 14 jun 2018, 17:11 Och de behöver inte vara slitna. Motorn i 850 tilläts dra upp till 1 liter per 100 mil(!) som ny utan att det ansågs vara något fel enligt Volvos specifikationer.
Den sortens specifikationer är å andra sidan i första hand skapade för att slippa hantera mer än totalt havererade motorer på garanti. Att hävda att det inte innebär något fel är bara tramsigt.
Baklykta s90-2018

Du är även tvungen att lossa på st[…]

S80 T6 awd polestar 2012

Ja precis, ovanligheten är extrem här t[…]

Inte direkt bildelar relaterat men. Det har blivit[…]

Sot kring turbo 1,6d -10

Är det en Slangklämma som du syftar p&ar[…]