- mån 19 jun 2017, 14:30
#1180400
Du kan prova att koppla ur Lambdasonden. Bakom tändspolen sitter en kabel med en "gummitutta" på, Där under är en flatstiftkoppling på signalkopplingen till Lambdasonden, dela på den och kör en runda, motorstörningslampan kommer att tändas och du kommer att få en felkod. Jag tänker att lambdasonden kanske inte fungerar riktigt ordentligt och kanske lurar boxen. Om den går bättre så är det säkert något som strular med box/Lambda. När du provat (antingen den blir bättre eller inte) så får du nolla felkoden/felkoderna. Du kan göra likadant med LMM-en, det är samma sak där, blir det bättre när det är bortkopplat så kan det vara fel på den delen. Du får nolla felkoderna så det visar 1-1-1 mellan varje "prov". Det är en jämförelse mellan värdena från dessa delar som (till stor del) bestämmer hur boxen ska räkna ut tiderna som spridarna ska vara öppna.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V