Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gelgamesh
#1245947
Jag har försökt ta långturer för att bli av med gammal bensin och allmänt "motionera". Sen blev det som sagt olje/luftfilter och nya stift, samt Biltemas 20W-50W mineral. Bensinfilter och pump är helnytt sedan några dagar.

Kan tillägga att det ibland känns (oftast efter några mil) som att något liksom "släpper" och den går lite bättre. Inte så att den blir direkt pigg men man kan liksom ligga och köra i 80km/h på konstant gas, och plötsligt känna lite som att motvind blev medvind s.a.s. OBS! Inga iögonfallande saker. Jag är ganska bra på att känna väldigt små skillnader och en mer normal förare (hmm) hade kanske inte ens känt av det. Likaså är den minimala tvekan som finns inget någon som lånade bilen hade märkt. Men det finns en liten skillnad tycker jag.
av NilsO
#1246224
HC-värdet mäts på tomgång, och det är väldigt högt – egentligen högre än vad motorn har före katalysatorn när motorn går som den ska.

HC, kolväten, är ju oförbränt bränsle – alla cylindrar tänder inte som de borde. Går motorn rent på tomgång?

Orsaker till misständningar kan vara dåliga tänddelar eller tjuvluft. Vad gäller tjuvluft kan man kolla insugspackningen, tätningarna vid spridarna, eller om motorn drar luft genom någon av vakuumslangarna som går till insuget. Det senare kan man kolla genom att klämma åt på slangarna när motorn går på tomgång – ändras motorgången har man hittat felet.

Man kan också få högt HC-värde utan att motorn går särskilt dåligt på tomgång på grund av något mekaniskt fel (fel ventilspel, kamremmen är felmonterad, någon skada i ventilmekanismen). Men det är nog ovanliga fel på dessa, trots miltalet. En tredje anledning är om motorn förbränner onormalt mycket olja av någon orsak, så kolla vevhusventilationen också.

En gissning är att om du hittar orsaken till misständningarna (eller annan anledning till hög HC-halt), så löser sig resten av problemen också.
av Johan1962
#1246376
Hej.håller på med en 965 -95 med en konstig felkod jag inte blir av med hur jag än försöker. 4-1-1. Stiftet i A och i uttag 2. Vad kan det vara?
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]