Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
#1234748
Bor du i stockholm så har jag kanske ett fungerande begagnat bosch lock liggandes
I garaget som du kan få om du vill prova med ett annat lock.
Eventuellt har jag den gamla bosch rotorn kvar också om jag inte kastade den
av fewi1
#1238481
När man mäter nya locket med multimetern så får man pipet nu och mycket lägre motstånd i mitten kolet. MEN den startar fortfarande inte :/ har alltså bytt lock, tändmodul och vevlägesgivarn..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1238551
Du kan funktionstesta om vevaxelgivaren fungerar med diagnostikboxen. Men i.o.m stiften blir blöta så torde den fungera. Har du kollat om kamaxeln rör sig när du kör på starten, kolla genom oljelocket i ventilkåpan när startmotorn "går", det är inte ovanligt att kamremmen "går av" Brukar kunna hålla 18 - 22000 mil i bästa fall ännu längre.
av fewi1
#1238682
Jag har ingen kamremmskåpa för så ser att allt snurrar på som det skall där! om inte axeln bara gått rakt av men de är väl lite osannolik...haha.
av frasse4
#1238706
Men snurrar rotorn då? Låter kpnstigt att du har gnista ut från spolen inte ut från fördelaren..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1238775
frasse4 skrev:Men snurrar rotorn då? Låter kpnstigt att du har gnista ut från spolen inte ut från fördelaren..
Sitter det inte en sprint i botten som på äldre modeller?? Alltså mellan den delen som sitter i kamaxelspåret och axeln som rotorn sitter på,
av fewi1
#1239456
Har kollat nu så att rotorn snurrar och det gör den.. så löjligt nog kanske de bara är tändkabeln mellan spolen o fördelaren som helt plötsligt gav upp.. de ända jag inte testat känns det som.

Behöver man byta något i VVT enhket? Ja[…]

Hej, Jag körde över 20 mil förra h[…]

Läckande Vinkelväxel

Dom brukar läcka lite.min växel i min 01[…]

Det räcker långt att ha nyckeln i ett[…]