Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#956182
@Nicolai: det låter som en kärvande koppling (smörjbrist på axeln) alt. ett
dåligt uttrampningslager, lådan måste ner för att det ska kunna åtgärdas. :???:

@Mammazon: det finns en renoveringssats för kopplingscylindern med
nya packningar och sånt, det kan kanske vara ett alternativ istället. 8)
#956345
Jag läste din tråd och blev påmind om problemet jag själv hade för några år sedan då koppligen på min 945:a ota inte ville koppla ur utan att man dubbeltrampat.

Jag googlade då efter en lösning och hittade ett exakt likadant fall där det visade sig att det berodde på att bromsvätskan var för gammal och dålig, så med tanke på att den inte bytts medan jag ägt bilen, så tyckte jag att det var värt ett försök innan jag lät verkstaden gå lös på felsökning/byte av koppling :shock: .

Kundmottagaren verkade mycket skeptisk, men nedtecknade vad de skulle utföra och det visade sig senare att byte av bromsvätskan för ca 1000kr på Bilia var rätt lösning och inte minst en billig lösning. Det har fungerat klockrent ett flertal år nu och jag har vad jag vet dessutom kvar originalkopplingen efter 30000 mil.

Jag vet inte om det är relaterat till ditt problem, men jag tycker ändå att det definitivt är värt att nämna inte minst om det kanske är någon annan som hittar denna tråd och det löser problemet.
#1197535
Ja, jag ligger ju hejdlöst efter med uppdateringarna här i tråden, men förra påsken var det dags att byta kopplingen. Under en tid hade jag upplevt att problemet med att det inte gick att frikoppla helt hade tilltagit och det var dags att göra något åt saken. Allt tycktes bra till en början, men effekten var dessvärre övergående och idag, ett och ett halvt år senare, är det nästan lika illa igen.

Här kommer i alla fall några bilder. De är lite risiga eftersom jag för dagen bara hade en urgammal mobil att plåta med, men lite kan man se i alla fall.

Dags att sätta igång. Sexan tar mycket plats på längden i motorrummet och det visar sig bli ganska knixigt att lyckas vinkla ner den så mycket att det går att få ner växellådan.

Bild

En klämma om kopplingscylindern för att hålla ihop den när pedalen är bortkopplad.

Bild

Det faktum att kopplingen "hackar" när man startar på 1:an och backen fick sin förklaring vid demonteringen av svänghjulet. Det verkade sitta i någon sort gummiupphängning som glappade märkbart. Eftersom vi inte hade någon sådan del till hands blev det tyvärr att montera tillbaka den i befintligt skick.

Vi hittade aldrig någon tydlig förklaring till varför det inte gick att koppla ur till 100%. Lamellerna var lite slitna, men på inget vis helt slut. Solfjädern verkade helt oskadad.

Bild

I spåren där lamellerna löper satt det en massa smuts och stelnat fett som jag skrapade bort efter bästa förmåga.

Bild

Bild

Bild

Något centreringsdorn hade vi inte utan fick svarva till ett i rätt dimensioner.

Bild


När så allt var klart tyckte jag att kopplingen kändes helt bra. Under de 1,5 år och ca 2000 mil som gått sedan dess har dock allt successivt återgått till hur det var tidigare: trots pedalen i botten kopplar det inte ur helt. Ett misstag kan ha varit att inte fetta in axeln igen. Vi var rädda för att fettet skulle stelna och ställa till nya problem.

Innan jag eventuellt plockar ner kopplingen igen skulle jag dock vilja ha tag i nya synkringar, något som verkar stört omöjligt till M90. 3:ans synkring är troligen sliten eftersom motståndet i spaken är större där än vi andra växlingar. Jag dubbeltrampar för det mesta för att det känns bättre i spaken.
#1197539
Neonknight skrev:Jag läste din tråd och blev påmind om problemet jag själv hade för några år sedan då koppligen på min 945:a ota inte ville koppla ur utan att man dubbeltrampat.

Jag googlade då efter en lösning och hittade ett exakt likadant fall där det visade sig att det berodde på att bromsvätskan var för gammal och dålig, så med tanke på att den inte bytts medan jag ägt bilen, så tyckte jag att det var värt ett försök innan jag lät verkstaden gå lös på felsökning/byte av koppling :shock: .

Kundmottagaren verkade mycket skeptisk, men nedtecknade vad de skulle utföra och det visade sig senare att byte av bromsvätskan för ca 1000kr på Bilia var rätt lösning och inte minst en billig lösning. Det har fungerat klockrent ett flertal år nu och jag har vad jag vet dessutom kvar originalkopplingen efter 30000 mil.

Jag vet inte om det är relaterat till ditt problem, men jag tycker ändå att det definitivt är värt att nämna inte minst om det kanske är någon annan som hittar denna tråd och det löser problemet.
Jag läste nu och begrundade vad du skrivit. Om vätskan vore enda anledningen skulle det ju inte förklara varför det blev bättre efter kopplingsbytet, men jag tror ändå att det är värt ett försök. Jag har nämligen börja känna en liten antydan till att det "bubblar" i pedalen, som om vätskan i systemet är förorenad på något sätt. Ska testa detta och återkommer sedan till tråden.
#1197542
Nicolai skrev: Jag läste nu och begrundade vad du skrivit. Om vätskan vore enda anledningen skulle det ju inte förklara varför det blev bättre efter kopplingsbytet, men jag tror ändå att det är värt ett försök. Jag har nämligen börja känna en liten antydan till att det "bubblar" i pedalen, som om vätskan i systemet är förorenad på något sätt. Ska testa detta och återkommer sedan till tråden.
Ja det tycker jag verkligen att du ska testa, vätskan ska ju ändå bytas med jämna mellanrum egentligen eftersom den blir dålig med tiden, men det görs nog sällan i den utsträckning som var tänkt. Är bromsvätskan dålig så är det ju också viss risk för värre problem än kopplingsproblem nämligen att problem med bromsarna kan uppstå.
På min 945:a så har felet inte återkommit utan det har funkat klockrent sedan dess, vätskan är visserligen också utbytt ytterligare en gång i år i samband med byte av bromsslangar när det ändå skulle loss.

Jag hoppas det löser det hela för dig.
#1201095
Stort tack till Neonknight som kom med lösningen till detta problem! Efter byte av bromsvätska känns växelspaken som en varm kniv i smör!

Om det var värtskebytet, luftningen eller bådadera som gjorde susen går kanske inte att säga, men skillnaden mot tidigare är högst påtaglig. Vi får hoppas att det håller i sig. :)
#1201101
Nicolai skrev:Stort tack till Neonknight som kom med lösningen till detta problem! Efter byte av bromsvätska känns växelspaken som en varm kniv i smör!

Om det var värtskebytet, luftningen eller bådadera som gjorde susen går kanske inte att säga, men skillnaden mot tidigare är högst påtaglig. Vi får hoppas att det håller i sig. :)
Det gläder mig verkligen om jag kunnat bidra till att det löstes, som sagt så hittade jag själv denna enkla lösning efter mycket googlande då jag hade problem, men det är ju bra att sprida informationen så att den blir lättare att hitta.

Om det var ett antal år sedan vätskan var bytt så skulle jag tro att det kan bero på den då den blir dålig med tid och ska bytas emellanåt, annars kan kanske luftning ha större betydelse i lösningen, det borde ju dock inte normalt behöva luftas om inte systemet öppnats/servats.

Jag hoppas att det fortsätter att fungera bra vilket inte skulle förvåna mig då det fungerat i många år efter jag gjort samma åtgärd.
Död bil

Satte in ett nytt batteri från Biltema. M&au[…]

Någon som hört detta förut: https[…]

Ac kompressor

Minsta belopp är 8000:- och uppåt fr&ar[…]

Helt sjukt detta. Tur man inte har nyckellöst[…]