Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ngal81
Hej!
Jag har en 86a 740 sedan med b230a motorn och pierburgförgasare.
Den har den brytarlösa tändningen.
Någon som kan länka till var man kan köpa en pickupspole till fördelaren som sitter fram på blocket.
Misstänker att det är den som felar. Den är så extremt svårstartad. Får gnugga hur länge som helst när den är kall innan hon går igång.
När hon väl startar så går hon. Brukar också rycka som attan vid visst gaspådrag innan den är varm.
Har bytt tändkablar och ställt tändningen så den står enligt spec.
Felet borde vara antingen pickupspolen, membranet i förgasaren, tändspolen, någon tändmodul???
Hjälp.
Användarvisningsbild
av lennarte
Där är väl automatisk choke på den, fungerar det?? Med Pick up coil, menar du spolen som sitter i fördelaren??
av ngal81
Ja det är den spolen i fördelaren jag menar. Den kanske kallas för något annat på svenska.
Det är manuell choke
av ngal81
Det är hallgivaren som sitter i fördelaren.
Kan man få tag på dem löst?

Är det bara fördelare, tändspole och tändmodul på dessa?
Har någon ett elschema för denna variant?
Användarvisningsbild
av lennarte
Här finns Hallgivare,
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ha ... ensor.html
Finns på andra ställen också (typ Mekonomen). Ditt tändsystem heter TZ 28 H och söker du på nätet så finns det det mesta att hitta. Jag hittade denna efter en sökning
https://www.scribd.com/document/1554736 ... 1-Ignition
där finns alla tändsystemen till Volvo. I alla fall till och med -89 års modell, även ditt är finns med. Dock lite svår att hitta i, sidorna kommer inte i ordning.
av Arne
lennarte skrev:Där är väl automatisk choke på den, fungerar det?? Med Pick up coil, menar du spolen som sitter i fördelaren??
Det är inte automatchoke på Pierburg förgasaren.

min magnetkoppling låter en del på ACn[…]

Hur fungerar ett kylt handskfack på dessa bi[…]

Xc60 MY26 Internet delning

BT har långsam dataöverföring. B&a[…]

Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]