Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av exomega15
var i bilen sitter relä för släpvagnen på min volvo 940-91?
jag länkar vad jag tror är rätt sorts relä. För vad jag tror är rätt.

Finns det en annan placering för relä än bakom säkringarna på en platta.
https://www.bildelaronline24.se/herthbu ... ts/7282190
vad jag kan förstå är det ett relä med tillägg för släpvagn. (+buss)
Det kan vara "övrigt relä"
http://www.ebay.com/itm/Genuine-OEM-VOL ... 1268816733 --------?
Senast redigerad av 2 exomega15, redigerad totalt 0 gång.
av exomega15
vänster blinkers fungerar inte på släpet. Felet sitter i bilen förstår jag och är övertygad om . Har bytt kontakt vid kroken och på släpet.
Hela ljuspanelen på husvagn föll bort helt. Men kom tillbaka. Men ej Vänster blinkers. Det är inte någon glapp kontakt.

köpte relä på bildelsbasen, men det blev ingen förbättring. och när jag känner på relät med fingret så är det kopplat till blinkers förstår jag . Blinkers på bilen är okej. Men ej på släpvagn.
Kollar jag med multimeter på släpvagns kontakten vid kroken avsedd för blinkers. SÅ ger den inte någon signal.

så kan jag haft otur med bildels basen och köpt trasigt relä.
Och är det samma relä på bilen som på släpet?
av NilsO
Det är samma blinkersrelä till bilen och släpet, det finns bara ett. Om vänster blinkers funkar på själva bilen när släpet är inkopplat, men inte på släpet, så kan felet omöjligt ligga i reläet. Eftersom du redan kollat dragkrokskontakten, så kolla vid elsatsens inkoppling på vänster sida i bagageutrymmet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det där med belysning på släp och husvagn kan vara "bökigt".
För många år sedan (på -70-talet) när jag jobbade på Esso Bilverkstad kom det en äldre herre med en alldeles ny Mitsubishi och ett gammalt släp. Han hade varit på Bilprovningen och fått ombesiktning p.g.a belysningen på släpen fungerade inte. Endast ett bromsljus fungerade. Började med att kolla på bilens dosa och där fungerade det som det skulle. Öppnade dosan på släpet och mätte där och det funkade. Följde kabeln bakåt till en fördelningsdosa, såg fint ut där också. Även lyktorna såg bra ut, allt verkade i sin ordning då kollade jag på en lampa. Trasig, kollade nästa, trasig, efter tredje lampan frågade jag vad för bil han haft innan. Det var en 1960 års Volvo Amazon...... Jodå, när jag kollade noga så var det 6V lampor överallt på släpet, konstigt att en lampa hade klarat sig :lol:
av exomega15
Nu har allt ljus på släp förutom höger blinkers lagt av.
Jag har lyft av de olika relän. Konstigt fel med andra ord.
Jag är lite inne på detta relät nedan.
55w måste vara någon sorts till ljuset mm.
Jag får väl pröva o chansa med att köp om inte annat sägs.

http://fcyxhkp.bildelsbasen.se/se-sv/Vo ... rice&asc=1

tack för era svar. det hjälper mig i min felsökning.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det måste i så fall vara någon form av jordfel om det kommer och går. Sådana fel är riktigt "luriga". Kolla först jordpunkten i bilen, bör väl sitta ungefär där "NilsO" skrev innan, sedan är där kanske en jordkabel från varje lykta (även sidomarkeringar) alternativt en gemensam någonstans på släpet. Prova att jorda släpet med en startkabel mot dragkroken.
Användarvisningsbild
av lennarte
exomega15 skrev:Jag är lite inne på detta relät nedan
Jag tror detta är ett relä till dimljusen, Här är en förklaring på vad siffrorna på relät betyder. Blinkers har nr. 49. 30 är + från batteri och 85 är minus

55 Dimstrålkastare
56 Huvudstrålkastare (ledning från ljusströmställare till avbländningsomkopplare)
56a Helljus
56b Halvljus
56c Separat helljusglödlampa
56d Ljustuta
57 Parkeringsljus, endast motorcyklar
57a Ingång ljusströmställare parkeringsljus
57L Parkeringsljus, vänster
57R Parkeringsljus, höger
58 Baklyktor, skyltlyktor, instrumentbelysning och positionsljus

min magnetkoppling låter en del på ACn[…]

Hur fungerar ett kylt handskfack på dessa bi[…]

Xc60 MY26 Internet delning