Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Hej,
Jag finner bara en instruktion på nätet om att byta vattenpump, kanske för att det är så enkelt? :) (annat språk men gick att översätta)
Stämmer det att man måste ta bort fläkten från kylaren? Behöver man extra tätningslim där den stora packningen sitter? Bör man byta remmen också i samma veva? Måste jag demontera något annat också? Hoppas jag slipper lossa på kam-remmen. (jag har en ltt)

Vattenpumpen funkar, men den har börjat läcka lite vatten sedan gummipackningen börjat titta fram lite. Kanske räcker köpa en packningssats? Denna bil kommer åka till skroten förmodligen inom senaste 12 månader, alt säljas billigt.

Tips mottages.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Om de är en 940 96a ltt så är de väl inga konstigheter o byts packning/pump. Ja fläkten ska tas bort. Packning kostar väl 150 200 kr för en sats och en ny pump med packningar går väl på 450 o uppåt beroende på var du handlar. Remmar är så lätt o byta efter om de inte ser jätte dåliga ut så behåll dem

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
Vad som är viktigt med dessa pumpar är att när dom monteras så skruvar man i alla skruvarna tills dom är mot pumpen men det ska gå att röra pumpen uppåt (pressa ihop gummiringen uppåt mot toppen). Det du gör sedan är att pressa pumpen uppåt och hålla kvar tryck samtidigt som du spänner skruvarna. Annars vill det gärna läcka lite. Du kan inte prova att göra detta utan nya packningar, då går med all säkerhet papperspackningen mot blocket sönder.
Jag använder alltid (även till kylarslangar och dom 4-kantiga gummiringarna) Permatex no. 3, lite kletigt men funkar alltid... :-)-)
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... er-629236/
av NilsO
Det där om att ta bort fläkten gäller om man har höfläkt (alltså en propeller monterad på vattenpumpen). Har man elfläkt som sitter monterad på baksidan av kylaren behöver man såklart inte ta bort den.
av BlåVolvo
lennarte skrev:Vad som är viktigt med dessa pumpar är att när dom monteras så skruvar man i alla skruvarna tills dom är mot pumpen men det ska gå att röra pumpen uppåt (pressa ihop gummiringen uppåt mot toppen). Det du gör sedan är att pressa pumpen uppåt och hålla kvar tryck samtidigt som du spänner skruvarna. Annars vill det gärna läcka lite. Du kan inte prova att göra detta utan nya packningar, då går med all säkerhet papperspackningen mot blocket sönder.
Jag använder alltid (även till kylarslangar och dom 4-kantiga gummiringarna) Permatex no. 3, lite kletigt men funkar alltid... :-)-)
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... er-629236/
tack för tips.
förstår dock inte vad du menade med att testa detta med nya packningar, för då kan dem gå sönder ?
av BlåVolvo
NilsO skrev:Det där om att ta bort fläkten gäller om man har höfläkt (alltså en propeller monterad på vattenpumpen). Har man elfläkt som sitter monterad på baksidan av kylaren behöver man såklart inte ta bort den.
Ok tack! bra, då slipper jag ta bort fläkten :D

Funderar nu bara på hur man lossar de 5(?) skruvarna på remskivan till pumpen, utan att remskivan snurrar. När jag gjorde topplockspackningsbyte så minns jag det fanns spcialberktyg för att låsa remhjulet till kamaxeln(?) ...men remhjulets rundade "topp" till pumpen ser annorlunda ut.
Användarvisningsbild
av lennarte
BlåVolvo skrev: Funderar nu bara på hur man lossar de 5(?) skruvarna på remskivan till pumpen, utan att remskivan snurrar
Du lossar en skruv i tagen och håller en skruvmejsel "inkilad" mellan 2 andra skruvar, eller mellan en skruv och centrumet på remskivan som brukar sticka ut lite. När du lossat alla kan du skruva bort dom
BlåVolvo skrev:tack för tips.
förstår dock inte vad du menade med att testa detta med nya packningar, för då kan dem gå sönder ?
Man kan ju prova att lossa skruvarna som håller fast pumpen, pressa upp pumpen och spänna fast den igen utan att byta packning. Risken är då att papperspackningen mot blocket går sönder. Har du ny packning så "glider" den med upp. Det gör inte en gammal

min magnetkoppling låter en del på ACn[…]

Hur fungerar ett kylt handskfack på dessa bi[…]

Xc60 MY26 Internet delning

BT har långsam dataöverföring. B&a[…]

Hjälp att hitta delnummer

En timme, en kråkfotshylsa och några &[…]