- fre 25 nov 2016, 11:05
#1127982
https://goo.gl/images/Romk5m
alltså dom 2 främsta (eller bakersta) nockarna ska peka lika mycket åt varsit håll. Vid tveksamhet, plocka bort remmen och remhjulet och kolla på stiftet och hålen i kamaxeln resp. remhjulet
Ska man vara rktigt säker bör man kanske plocka bort vevaxelremskivan också och anväda en stållinjal. Även att hålla över nockarna
andreasw skrev:Det finns ju impulsgivare vid kamaxeln, kanske är den som spökar?Dessa motorer har inte det, det kom med "vitblocken".
S80_140HK skrev: Hur kontrollerar jag kammens läge enklast?Vrid motorn tills märket på vevaxelremskivan står på 0 på kåpan. Skruva av ventilkåpan och titta på kamaxelnockarna på första cylindern, pekar dom neråt kolla på 4-ans cylinder eller vrid motorn ett varv till. Sett framifrån ska nockarna peka exakt lika mycket åt varsitt håll, i jämnförelse med en tänkt linje från centrum på vevaxel skruven till centrum på kamaxelskruven
https://goo.gl/images/Romk5m
alltså dom 2 främsta (eller bakersta) nockarna ska peka lika mycket åt varsit håll. Vid tveksamhet, plocka bort remmen och remhjulet och kolla på stiftet och hålen i kamaxeln resp. remhjulet
Ska man vara rktigt säker bör man kanske plocka bort vevaxelremskivan också och anväda en stållinjal. Även att hålla över nockarna
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V