Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

lennarte skrev:
NilsO skrev:Jag har alltid trott att tanklocket ska vara helt tätt på dessa, dvs varken kunna släppa in eller ut luft – men det är något jag antagit, vet egentligen inte heller med säkerhet att det är så.
Jag vet inte heller med säkerhet. Men ser man "logiskt" på det, varför ska det vara en "rolloverventil" (som ska hindra bensinen att läcka ut) om tanklocket skulle släppa ut bensin om bilen ligger upp och ner.... ?:-/
hej, håller med, säkerhetsmässigt känns det riktigt olustigt, särkilt då det ofta är småbarn i bilen. Det med ventilerade lock har jag googlat upp o det skall finnas på vissa bilar men jag har aldrig sett någon skriva om det på volvo bilar.
av rid54
Skulle det kunna vara nåt stopp eller begränsning i systemets anslutning till fria luften? Motorn ska ju suga in friskluft genom kanistern när kolet ska regenereras, men om den kanalen (mellan kanistern och fria luften) inte släpper igenom som den ska, kanske det blir sug i "fel ledning", dvs till tanken. Det hela kanske inte är ett problem, egentligen, om inte motorfunktionen störs. Finns inte det systemet beskrivet i samband med vacuumdiagrammet som en del bilar hade på insidan av motorhuven? Kanske inte var så på Volvo iofs.
av NilsO
Jag tror det enklaste sättet att börja felsöka är att lossa avluftningsslangen vid kolkanistern. (Det är den som går ner bakåt under bilen, går inte att ta fel.) Det ska vara fritt lopp i den bak till tanken. Är det det, så måste felet ligga i kolkanistern. Är det inte fritt lopp, så måste felet ligga någonstans mellan slangens mynning och tanken.
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]