Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har tagit bort tank mätare och hittade 5 lödpunkter som jag ansåg var dåliga. när jag kopplade in skiten till labbastationen så hoppade mätar jäveln hejvilt endå. så jag "ruckade" med fingret på vart enda lilla lödning och hittade en till som var dålig. så nu är glappandet över.

MEN nu har jag stött på patrull. det är 3 kablar som går in i tankmätar kretskortet. dom längst ut är + respektive -. vid 5.3 volt så klarar den inte att hålla full tank kanske 90 %. allt över 5.3 volt resulterar i att tanka armaturen mer eller mindre stänger ned sig själv, troligtvis något skydd mot över volt. MEN sen kom jag på den 3dje pinnen. troligtvis om jag fattat det rätt så är plus och minus bara ström och den 3dje ger tank information från givaren i tanken.

så för att testa mätaren på riktigt skulle jag behöva lite hjälp vad mitt pinnen vill ha för motstånd vid olika tank mängder samt drivvolten till mätaren och volten till mitt pinnen som ska motsåndas.

ska kika på armaturen sen men den kan vara frisk då det är en sen 89, dom fick väll den bättre plast armaturen?

vill ni koppla in eran egen tankmätare så fungerar datorfläkts kontakter rätt bra men avståndet mellan pinnarna gör att man behöver 2.

Bild
innan lödning.

Bild
efter lödning med kablage

Bild
inkopplad i laddstationen på max tank som går enbart med volt.

vill eller behöver ni fler bilder är det bara att säga till.

MVH: Adam
Hej Adam!

Har inget el/kopplings schema. Jag skriver för att jag uppskattar ditt inlägg i forumet.
En fråga : gula kabel'n vad har den för funktion?
Har själv en 740 -89 som har fel på tankmätaren. Nu kanske jag kan fixa det med hjälp av ditt inlägg.
Som sagt bra initiativ av dig.

Mvh.R.
Vad är det för årsmodell på din 740? Det kan skilja mellan kretskorten, vad jag funderar på är om det kan vara fel på spänningsstabilisatorn.

Mvh GK
Jag vet inte hur gångbart det är, men till åttiotals 240-modeller finns denna stabilisatorn som fullgod ersättning: https://www.elfa.se/sv/spaenningsregula ... &simi=97.5
Den ger stabiliserat 10 volt +/- 0,2 ut. Det fungerar i Volvo 140 och ett antal modellår i Volvo 240. Hur långt upp är jag däremot lite osäker på. Men om en konstruktion har fungerat bra i 20 - 25 år, så finns det väl inte så stor anledning att ändra på den dom sista 5 åren? Kolla om det är samma konstruktion i din 740.
Till TS fundering om tre stift. Ett stift är 12 volt in. Nästa stift är jord. Det tredje stiftet är 10 volt ut.

Moms tillkommer på alla ELFA's katalogpriser.
Kolla för säkerhets skull på din gamla stabilisator, det brukar vara ett nummer med fyra siffror där de två sista anger den stabiliserade utspänningen.

Mvh GK
Hej!

sorry att jag inte svarat har varit 2 dödsfall inom familjen så det har varit lite kaotiskt.

den gula kabeln är till för att det verkligen ska bli bra kontakt då jag inte tyckte att jag lyckades få tennet att fästa bra.

eftersom jag behövde bilen kunde jag inte testa mer men kan konstatera att tank mätaren INTE fungerar. den visar full tank när man startar och sen hoppar den ner men kan variera rätt kraftigt, men den verkar inte glapp längre. tror på givaren i tanken, ska mäta den och kolla kablar vid tillfälle.

har problem med trippmätaren som lägger av ibland(när det är varmt ute) och efter jag bytte alla felkodslampor så har jag problem med ABS, tror jag. den till vänster om att alla lyktor lyser. den tänds när jag rullat några meter.

vart sitter denna stabilisatorn? bytte den på brorsans gamla jänkare och då började hans instrument att fungera, borde inte något annat instrument vara dåligt då eller är det bara till tank mätaren?

bilen är en 89B tror jag, vart ser jag det exakt?

Bild

bild på bilen.

Bild

bild på baksidan av instrument panelen.

ska börja felsöka nästa vecka igen, hoppas ni har några bra ideer som kan hjälpa.
Hur och var den sitter i din instrumentpanel vågar jag inte säga. Men jag råkar ha en bild på hur den sitter i en 240 från mitten på åttiotalet.

Bild

Det är den grejen som sitter längst ut till vänster på kretskortet i bilden. Den sitter fastskruvad mot en plåt som också ger kylning till kretsen. Komponentbenen är instuckna i en hållare, den fyrkantiga vita alldeles intill kretsen. Om du hittar något som ser ut så där, så bör du ha kommit rätt.

Den här stabilisatorn har hängt med sedan starten i Volvo 140. Var det -67? Då spänningsförsörjde den tankmätaren och tempmätaren. Men den satt i en liten plåtdosa från början. Den hängde med även i Volvo 200-serien när dom kom. Senare när elektroniken kom med insprutningsmotorerna blev det ju lite annorlunda med tempmätare och givare direkt till styrdatorn. Därför blev det nog bara tankmätaren kvar.
En sån vi bytte på brorsans jänkare, eller ja klantarna innan hade bara kastat den och kopplat in 12 volt direkt till mätarna, ett under att dom klarade sig.
Såg ingen sådan när jag hade instrumentpanelen borta, kanske sitter den direkt på tank mätarens eget kretskort? såg faktiskt en liten trebenad svart rund sak som kan ha varit den?
den kan även gömma sig under plastkretskorten någonstans, tittar du på min bild så ser du att det är kretskort i plast som ligger ovanpå varandra på vissa ställen. ett vanligt hederligt kretskort hade känts bättre än kretskorts-plast-påsar.

Borde inte volvo ha kvar elschemat över allt det här? kanske man kan fråga om man kan få en kopia lite billigt? slipper man gissa sig till vad sakerna är och vad dom är till för.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]