Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Kan svara eftersom jag också gjort det just på 740 -92.

Den sitter liksom i kläm, och det är inte svårt att ta loss den från armaturen. Man behöver inga verktyg förutom kanske något att bryta försiktigt med. På undersidan (har jag för mig) ligger den an mot en liten svart vibrationsdämpande knopp av något gummiartat material, som är lätt att tappa bort. Saknas den låter pumpen ganska mycket utanför och inuti bilen.

På reservdelspumpen jag köpte (på Volvo) till 740 -92 fick man löda elanslutningarna. Jag undrar om det inte var kabelskor på originalet. Osäker.
av Petta007
Nu har jag lyckats få ut pumpen . Trixigt första gången men andra gången betydligt smidigare. Värre att få tillbaka den ner i hålet! Hur som helst. Bilen vägrar starta och jag hittar inte varför. Bytt följande: soppapumpen, soppafilter,pumpreläet, tändstift,rotor,fördelarlockett,hallgivare. Den startar med startgas men dör när gasen tar slut. Den får ingen bensin men det kommer bensin från vad jag tror är returen från spridarna. Men då borde det väl komma in soppa? Ett tips jag fått är tändmodul men den hittar jag inte. Skulle sitta på vänster inneskor men inte på min 745-92. B230F heter motorn. Tur att jag har moppen att åka till jobbet för gummans nya V70 måste hon ha till jobbet. Hoppas någon därute vet vad jag ska göra nu!
Peter
Användarvisningsbild
av lennarte
Petta007 skrev: Den startar med startgas men dör när gasen tar slut. Den får ingen bensin men det kommer bensin från vad jag tror är returen från spridarna. Men då borde det väl komma in soppa?
Tändmodulen sitter precis bakom vänster strålkastare nästan nere under luftfiltret. Men du har ju gnista, det sitter ett relä som kallas spridar/radioavstörningsrelä på expansionskärlet (sitter där på äldre bilar) som ger ström till spridarna när motorn "går runt" (samtidigt som bränslepumpen) Det relät jordas bakom höger strålkastare. Kan vara fel på det relät eller jorden till det. Eller strömmen till relät. Det är "direktström" från batteriet, via en plint som jag inte vet exakt var den sitter. Det är i alla fall en av dom två klenare kablarna som sitter på pluskabelskon på batteriet
av NilsO
På 740 -92 är tändmodulen inbyggd i själva tändspolen – den har ju den lite annorlunda fyrkantiga varianten. Men om den startar på startgas och går tills gasen tar slut så fungerar tändmodulen och resten av tändsystemet.

På din bil sitter spridarreläet/radioavstörningsreläet på insidan av höger framskärm, eller möjligen på expansionskärlet. Det är alltid "till" när tändningen är på (även när motorn står stilla).
Användarvisningsbild
av lennarte
såg nu att det gällde en annan bil än den ursprungliga tråden så jag tog bort vad jag skrev
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]