Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1071354
Du kanske inte gjort på rätt sätt? Man gör såhär:

(1) Koppla ur batteriet några minuter så bränsle- och tändsystemen nollställs. Då försvinner alla gamla lagrade felkoder.
(2) Kör med bilen tills motorlampan (lambdalampan tänds).
(3) Stanna och läs ut felkoder i uttag 2 och 6.
av frankiboy
#1071536
NilsO skrev:Du kanske inte gjort på rätt sätt? Man gör såhär:

(1) Koppla ur batteriet några minuter så bränsle- och tändsystemen nollställs. Då försvinner alla gamla lagrade felkoder.
(2) Kör med bilen tills motorlampan (lambdalampan tänds).
(3) Stanna och läs ut felkoder i uttag 2 och 6.

Jag har blivit av med manualen där det står hur man ska tolka felkoder. Finns den i detta forum? Jag hittar bara till Volvo 850. ??:-/
av frankiboy
#1071613
frankiboy skrev:
lennarte skrev:Jag har skrivit ut denna,
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Det finns fler förklaringar på den som ligger under FAQ,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31891

Tack för upplysningen lennarte

Nu har jag nollställt felkodsmätaren och lambdalampan slocknade. Jag testade felkoder på 2 och 6 och resultatet blev 1-1-1 på båda. Hur kan bilen gå som smort ena minuten för att sedan spela spratt nästa sekund med hackig gång, noll tomgång plus stark bensindoft? Är det lambdasonden som har kabelfel? Jag tycker det är helskumt.
av NilsO
#1071618
Antagligen tänds lampan så småningom. Stanna då och läs ut felkoder. Då får du reda på varför lampan tänds. Sen kan man fundera på vad som kan vara fel.

En del fel gör att motorstyrningen börjar arbeta i "nödläge". Det brukar vara när motorstyrningen märker att någon signal från någon givare verkar felaktig och kanske inte går att lita på. I "nödläget" går motorn fett (avgaserna luktar bensin) och går oftast ganska dåligt, men är körbar till verkstad utan risk för att skada motorn. Det är antagligen det du märkt.
av andy78
#1071660
frankiboy skrev:
frankiboy skrev:
lennarte skrev:Jag har skrivit ut denna,
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Det finns fler förklaringar på den som ligger under FAQ,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 57&t=31891

Tack för upplysningen lennarte

Nu har jag nollställt felkodsmätaren och lambdalampan slocknade. Jag testade felkoder på 2 och 6 och resultatet blev 1-1-1 på båda. Hur kan bilen gå som smort ena minuten för att sedan spela spratt nästa sekund med hackig gång, noll tomgång plus stark bensindoft? Är det lambdasonden som har kabelfel? Jag tycker det är helskumt.
Att de luktar bensin beror på att bilen fettar på har du en luftläcka så kommer det registreras av lmdasonden och datorn kommer att kompensera med mer bensin för att försöka hålla ultimata blandningsförhållandet 14,7:1 när datorn inte klarar av att kompensera mera så läggs en felkod för detta och motorlampan tänds.
Har man brott i en sond eller dess förvärmningskrets så läggs det också en kod för detta.
Om din bil går fett så bör du få det åtgärdat eftersom det åker ut i katten och brinner upp där och tills slut får man byta katalysatorn.

Motortempgivaren till motorstyrningen är också en felkälla om den är dålig så tror den att motorn är kall och fettar på bensin konstant, motorn brukar då vara svårstartad varm.
Tanka bilen full kör en tank och tanka igen räkna då ut exakt bensinförbrukning, man vet då om den drar onormalt.

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]